רשומות

יום רביעי, 15 ביולי 2015

קריאת הקוקיה- רוברט גלבריית



אחרי שזכתה לאהדה ופרסום עולמיים בעקבות סידרת ספרי " הארי פוטר" החליטה ג'יי קיי רולינג לבחון איך נקבל ספר חדש שלה מבלי שנדע שהיא הסופרת. ספר המתח "קריאת הקוקייה" יצא לאור תחת השם רוברט גלברייט וזכה לביקורות משבחות, אך הצליח למכור רק כ-1500 עותקים. לא משהו במונחים של מי שספריה תורגמו לעשרות שפות ונמכרו במיליוני עותקים.

אחרי שהסופרת נחשפה הפך הספר לרב מכר ורולינג הוציאה כבר ספר שני בסידרה.

הייתי סקרנית . האם גם בספר מתח למבוגרים תצליח רולינג לכבוש את הקורא? האם תצליח לשחזר את הקסם שעבד כל כך טוב בסדרת "הארי פוטר"?  אז ככה- אחרי יומיים שבהם שכבתי חולה במיטה, מתנחמת בקריאת הספר, אני חושבת שמדובר בספר מתח טוב. לא מפעים. לא יוצא מגדר הרגיל. פשוט ספר מתח טוב שכיף לקרוא.

רולינג אלופה בתיאורים. יכולתי לדמיין את לונדון ולראות את הרחובות, הפאבים, הבתים הבנויים מלבנים אדומות, ממש כאילו אני מטיילת שם יחד עם גיבורי ספרה. כך גם תיאור הדמויות, מפורט, מדויק ולפרטי פרטים. נראה לי שרולינג כותבת את דמויותיה כל כך מפורט כדי שכשיצא הסרט ע"פ הספר ואין לי ספק שיהיה סרט, יהיה קל מאד למצוא את השחקנים המתאימים.

הספר עוסק בפתרון מותה של דוגמנית העל לולה לנדרי. המשטרה טוענת שלולה התאבדה. אחיה המאומץ מסרב להאמין לכך ושוכר בלש פרטי כדי לגלות את האמת. כך אנו מתוודעים לבלש קורמוראן סטרייק ולמזכירתו היעילה. בלש שהוא אנטיתזה לבלשים המוכרים לנו. אלה המחוספסים, הגבריים, המצ'ואיסטים. רולינג יודעת איך להפוך את דמויותיה לאנושיות ואמינות. יודעת איך להוסיף עוד פרט ועוד פרט, לסקרן, לגרום לי להפוך את הדפים ולרצות לדעת איך מתקדמת העלילה. מהנה לעקוב אחר ההתפתחות ולנסות לשער אם אכן היה רצח ומי הרוצח. העולם של לולה- עולם של מעצבי על, דוגמניות, שחקנים, אצולה בריטית וכסף הוא עולם מושך. רולינג מתארת אותו באופן די ציני, ערמומי וביקורתי. אפילו לועגת לו. הסלברטאות שכל כך מושכת אותנו נראית הרבה פחות נחשקת בעטה המיומנת והקולעת.

ומשפט בעניין התרגום. אין לי את המקור כך שאני לא יכולה לבקר את המתרגם. אבל, לא יכולתי שלא לתהות על בחירות שעשה. לפעמים היה נדמה לי שנתנו לגוגל לתרגם. למשל " אפילו האישה השחורה האוביסית"- מדוע לא אישה שמנה מאד? או " נהגתי אותה במשך שנה"- מדוע לא הסעתי אותה? והיו עוד משפטים מפותלים, לא ברורים שתורגמו באופן מתמיה שפגמו לי בקריאה.

לסיכום- ספר מתח טוב. מתאים להסחות דעת. מאפשר מספר שעות של בריחה ללונדון הגשומה והמלאה בסודות.

 

 

 

 

 

 

על רקע רומנטי- מרים קוץ



אהבה זה כאב. על ספרה של מרים קוץ "על רקע רומנטי"

מימי של מרים קוץ היא פסיכולוגית רווקה המעבירה סדנאות טיפוליות לפנויים ופנויות. בבחינת הסנדלרית ההולכת יחפה. כי מימי התל אביבית מאוהבת שנים רבות בגבר קמצן רגשית ואינה מסוגלת להשתחרר ממנו.

זה ספר עצוב. מרים קוץ שאת כתיבתה אני זוכרת כמצחיקה ושנונה כתבה ספר שאין בו הומור והוא עוסק באהבה ושבר. זה ספר עצוב כי האהבה נדמית בו כתכלית הכל. אין חיים ללא אהבה. אין שלמות ללא אהבה ועל כך יש לי ויכוח. אני לא יכולה להסכים עם המסר שהספר מעביר. כך אומרת מימי בעמ' 209 " אני חושבת שלהיות לבד בעולם זה כמו להיות בעולם שהוא אחרי אסון, כמו אחרי מפולת מכרות, כשכל העולם שהכרנו מתמוטט וצריך להינצל, ואז כל דרך לזחול החוצה אל האוויר ואל האור תהיה הדרך הנכונה"  - נאמנה למסר הזה מנסה מימי כל דרך כדי להגיע אל אור האהבה. היא משמרת אהבה בלתי אפשרית, מתאהבת בגבר פרוד כדי שגם זה יהיה בלתי אפשרי. היא מסתובבת בעולם ותרה אחרי דבר מה חמקמק ועמום הנקרא אהבה. מרים קוץ מנסה לפרק את המושג ולהמחיש אותו לקורא, מהי האהבה? כל הדמויות בספר מתעסקות במושג הזה. אחותה של מימי עומדת להתגרש מבעלה עקב בגידה, המטופלים של מימי מדברים על שברון לב, על התאהבות מטורפת, על שלישיות. כולם בספר עסוקים במרוץ אחר מציאת התחבושת המושלמת ללב- אהבה? שתביא להם אושר. כי אין אושר ללא אהבה. אני חושבת שאהבה רומנטית היא רק סוג אחד של אהבה. סוג של פנטזיה די ילדותית שאותה רוצים לממש בעקבות יותר מדי אגדות וספרים העוסקים באביר על הסוס הלבן או בנסיכה המושלמת.

הלן פישר שכתבה את "אנטומיה של אהבה" אומרת שיש מולקולה קטנה בשם פנילאתיל אמין שלה חוברים שני נירוטרנסמיטורים בשם נורדרלין ודופמין והם שגורמים לתחושת שכרון החושים וההתאהבות. לאחר שנתיים עד ארבע שנים תופסים נירוהורמונים  אופיאטיים את מקום הקודמים וסערת הרגשות הופכת לשלווה ויציבות. כלומר, כמות הורמוני ה"אהבה" ירדה.  לדעתה, דפוס התנהגות זה נובע מלחץ אבולוציוני של פיזור הגנים.

תקופה של ארבע שנים מאפשרת לזוג להקים צאצאים ומשעשו זאת הם יכולים להיפרד כי את חובתם הביולוגית כבר מילאו. אפשר אפוא לצאת לדרך מחדש ולפזר שוב את הגנים. ועוד משהו: החלפת בת הזוג מבטיחה לגבר צאצאים חדשים מבת זוג אחרת. בדרך זו הוא מגדיל את השונות הגנטית של צאצאיו ומעלה בכך את סיכויי ההישרדות של הגנים שלו.

כלומר, גם המדע מאושש את התפיסה שההתאהבות היא מעשה שכרון חושים או במילים אחרות שיגעון חושים ושבסופו של דבר השיגעון יחלוף לטובת הקמת תא יציב- משפחתי.

מרים קוץ עוסקת בספרה רק בשלב ההתאהבות. הגיבורה שלה דבקה בפנטזיה ולא מרפה וכפי שכתבתי זה עצוב בעיניי והרסני. מי שחושב שאהבה היא ציר מרכזי בחייו יתאכזב מאד לגלות שדווקא מערכות יחסים שיש בהם תקשורת טובה, מחויבות וחיבה, הן אלה ששורדות הרבה יותר טוב. מימי נידונה לחיים של חיפוש לא מציאותי וכמה טוב שמדובר בגיבורה ספרותית בלבד.

"על רקע רומטי"- מרים קוץ

ידיעות ספרים. ספרי חמד.

יום שלישי, 14 ביולי 2015

הצפעוני- הוקאן אוסטלונד



רוצים לקרוא ספר מתח טוב? בחרו בסופר סקנדינבי.

בשנים האחרונות סופרי מתח סקנדינביים כבשו את השוק. לא רק ספרים. גם סדרות טלוויזיה וסרטים. ה"גשר" למשל, סדרת מתח מעולה שהוקרנה בשפת המקור. ואי אפשר בלי " נערה עם קעקוע דרקון" שזכה גם לעיבוד חדש אמריקאי. אני התאהבתי בסופרים הסקנדינביים. צינה נושבת דרך הדפים, קור ואוירה קפואה וזרה שמתאימה מצוין כרקע לפשעים המתבצעים.

הוקאן אוסטלונד הוא אחד מסופרי המתח בשוודיה וספרו "הצפעוני" עוסק בפשע המתרחש באי גוטלנד. בעיירה שבדית שלווה שבה כולם מכירים את כולם והסודות שמורים היטב על ידי הדמויות המאכלסות את הספר.

ארוויד טרניוס הוא יועץ כלכלי בכיר שעבד בטוקיו שנים רבות. הוא מודיע לאשתו על סיום עבודתו בטוקיו וחזרתו הביתה. אשתו מקבלת את הבשורה בתדהמה. הוא שב לביתו ולאחר מספר ימים מגלה עוזרת הבית של בני הזוג שתי גופות של גבר ואישה על רצפת בית המגורים.

חוקרי המשטרה מניחים שמדובר בארוויד ואשתו ומנקודה זו ואיך מתחילה הפרשה להסתבך ואירועים מהעבר צצים ולוקחים חלק נכבד בנסיון לפענח את הרציחות.

זה ספר מותח, מפתיע ומהנה. הוא נע בין שני סיפורים המסופרים במקביל. הראשון- מסוק נוחת בבית החולים, מביא פצוע קשה לטיפול. הפצוע הוא בלש משטרה. השני- סיפור החקירה של הרצח הכפול על ידי אותו הבלש. הוקאן מוליך אותנו דף אחרי דף לפתרון התעלומה, תוך כדי שאנו מתעדכנים במצבו של הבלש בבית החולים. כמובן שיש טוויסטים בעלילה והתפתחויות לא צפויות, כמו שצריך להיות בכל ספר מתח ראוי. בנוסף, אנחנו לומדים להכיר את היחסים הפסיכולוגיים המורכבים שבין הדמויות.

תעלומת הרצח אינה התעלומה היחידה. עוד ועוד פרטים סודיים מתגלים ע"י הדמויות בעיירה ולכל דמות התפקיד שלה בקידום העלילה שנתפסה אצלי כאמינה ומסקרנת. מה אין שם במשפחת הקורבן? יריבות ישנה בין בני דודים, בגידות, סדיזם, אלימות, טראומות נפשיות וכל זאת באווירת העיירה הקטנה והשלווה.

זה לא ספר מתח פורץ דרך. לא משהו מיוחד ויוצא דופן שהשאיר אותי המומה. אבל, הוא כתוב היטב ביד בוטחת ומקצועית שיודעת כיצד לשמור על הקצב ועל הסקרנות. נהניתי לקרוא ואשמח אם יתרגמו עוד ספרים שלו.

הוצאה לאור: דני ספרים

תרגמה מאנגלית: שרה ריפין

413 עמודים.

 

 

יום רביעי, 8 ביולי 2015

שתי שניות- רייצ'ל ג'ויס



שתי שניות של רייצ'ל ג'ויס הצליח לקווצ'ץ לי את הלב ולהשאיר אותי עם עיניים מעט מבריקות ואמונה שבכל זאת "החיים יכולים להשתנות מעט לטובה" – כפי שחושבים כל תושבי קרנהם וילג'.

בשנת 1972 הוסיפו שתי שניות לזמן, זה נעשה על מנת להתאים את השעון לתנועת כדור הארץ. ביירון יודע את זה כי חברו הטוב ג'יימס לאו אמר לו וג'יימס היה הילד הכי חכם בבית הספר הפרטי בו למדו. ביירון מבועת מהידיעה הזו ומאמין שהוספת השניות תגרום למשהו לקרות. משהו אכן קורה ומשנה את חייו וחיי הסובבים באופן נוראי.

ג'ויס משלבת ברומן שתי עלילות. האחת- עוקבת אחר ביירון ובני משפחתו. אחר הקשר העמוק בין אם לבנה וההשלכות הרות האסון של הוספת שתי השניות, כפי שמאמין ביירון. השנייה- עוקבת אחרי ג'ים העובד כמנקה שולחנות בבית קפה לאחר שנים של אישפוז בבית חולים פסיכיאטרי. פרקי הספר טווים את העלילות במקביל והקורא- אני, שואלת את עצמי, מי הוא ג'ים, איך הוא קשור לביירון, מה הסוד שעלי לגלות? המסתורין הזה נמשך עד לפרקים האחרונים כשהרמזים שמפזרת הסופרת עוזרים למצוא את התשובה.

ג'ויס מצליחה לברוא דמויות אמיתיות ומרגשות. אמו של ביירון דיאנה מנסה בכל כוחה להשתלב בחיים ובתפקיד שבעלה רוצה עבורה, היא נראתה לי כסינדרלה שצריכה מישהו שיבוא להציל אותה ואין מי שמסוגל לעשות זאת. בעלה הוא סוג של אנגלי עצור שבמשך כל ימות השבוע נמצא בעיר ורק בסופי שבוע מגיע הביתה ומתעלם מכל אותות האזהרה שהיא משדרת. ביירון, הילד העדין והרגיש, הרואה הכל ומבין הכל, עוקב אחרי אימו, דואג לה ומנסה להציל אותה מהטעות שעשתה. יחד עם חברו ג'יימס הם מתכננים תכנית שתבטל את השפעת שתי השניות על האירועים שקרו.

ג'ים הוא איש עדין החושש מאנשים וזקוק למערכת טקסים כדי לעבור את הלילות בשלום. חייו נשלטים על ידי הפרעה אובססיבית כפיתית שבולעת את כל זמנו. הוא גנן מחונן ואיש רגיש הפוחד מאנשים. ג'ויס מצליחה להראות דרך סיפורו מה קורה לאנשים שאושפזו לתקופות ארוכות וקיבלו מכות חשמל. אובדן הזכרון, הפערים בזמן, הבלבול, התפקוד החברתי הבעייתי. הסטיגמה המלווה למחלות נפש מוצגת באופן חזק שלא נותן מנוח ומכריח את הקורא לבדוק את עמדותיו בנושא זה.

אנגליה של ג'ויס היא אנגליה של מעמדות ושל הפחד מפני בני המעמד הנמוך יותר. הם מצטיירים ברומן כאנשים ערמומיים ונצלנים מצד אחד ומצד שני כחסרי יכולת להשתלב במעמד גבוה יותר. ניידות חברתית, לפי מה שקורה ברומן, היא מסוכנת ואי אפשר באמת להצליח בכך.

בסיום הרומן כאשר עבר והווה נפגשים והבלתי צפוי הופך הגיוני קיימת גם תקווה ורוח האדם מנצחת ואני אוהבת סיומים שיש בהם אופטימיות ואמונה בכוחו של האדם לשנות ולהשתנות.

 

 

יום חמישי, 2 ביולי 2015

ספרים לחופשה


הקיץ כבר כאן, חם, הביל ולח. זה זמן האבטיח, הים, הבריכה והספרים שאנו לוקחים איתנו לחופשה. אמליץ על מספר ספרים מעניינים ושונים מאד זה מזה. נתחיל ברומן תקופתי קליל ונחמד, נעבור לאשתו של בוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט, החולקת איתנו סודות ממטבחה העשיר, נמשיך עם בטי המספרת על חייה בצל לקות הראייה, אחר כך נלמד על אופיין של אבני חן מזוויות שונות ומרתקות, נכיר את מדינות איטליה ותרבותן במאה ה-18 ונקנח בספר בלשי מצוין של קרימינולוג שוודי שספריו זוכים להצלחה ברחבי העולם.
מתחילים-
המיילדת מן ההרמון- מאת רוברטה ריץ'
זה ספר ההמשך של המיילדת מוונציה. אין חובה לקרוא את הספר הראשון על מנת להיכנס לעלילה שטווה ריץ' והעוסקת בקורותיה של המיילדת בקונסטנטינופול של 1578. אבל, כדי שההנאה תהיה שלמה הייתי ממליצה להתחיל בספר הראשון ואז לעבור לשני כיוון שכך מכירים טוב יותר את הדמויות ואת קורותיהם בוונציה הנוגעים להמשך העלילה ומשפיעים עליה. חנה המיילדת ובעלה יצחק בורחים מוונציה ומנסים לבנות חיים חדשים באימפריה העות'מאנית. חנה הידועה כמיילדת טובה מוזמנת לארמונו של הסולטאן מוראט השלישי ושם עליה לקבל החלטות שיקבעו את גורלה וגורל משפחתה. אנו מתוודעים לתככים שבהרמון, למנהגים שהיו נהוגים בתקופה ההיא ונשאבים לתוך עולם זר, עשיר ומלא מלכודות.
מדובר על רומן היסטורי מהנה, קליל, שניתן לגמוא בבת אחת את כל 239 העמודים שלו. חלק גדול מההתרחשויות בספר הן אמיתיות ולקוחות מההיסטוריה העות'מאנית המלאה באירועים דרמטיים. לא תאמינו אילו המצאות היו בהרמון דאז. כמו, למשל, יחידה של חרשים אילמים שפעלה בשרות הסולטאנים ורצחה בפקודתם אויבים, נשים שנמאסו עליהם , עבדים וגם קרובי משפחה. אני הייתי מרותקת לסיפורים ההיסטוריים הללו ולדעתי הן העשירו את העלילה וגרמו לאותנטיות שלה.
תרגום מאנגלית- קטיה בנוביץ' שעשתה יופי של עבודה. הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר.
איך להאכיל אלוף-יומנה של בעלת מקצוע מאת מאיה גלפנד
מאיה מספרת בספר זה על אחריותה לטיפוח כישרונו של בעלה, בוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט. היא חולקת עם הקוראים את ניסיונה, מחשבותיה ומתכוניה המצוינים. מאיה רואה עצמה כ"מופקדת על משפחתה ואחראית על השלום, האושר והשובע של בני הבית".
המתכונים בספר הם מתכונים ביתיים שקל לעקוב אחר אופן הכנתם ולנסות בעצמנו. יש מתכוני דגים, מתכונים מבית סבתא, מתכוני עוף, סלטים, ריבות ועוד. אפשר למצוא מתכונים מהמטבח הרוסי, הקווקזי, האסיאתי והאירופאי. מאיה התייעצה עם דיאטנית בנושא תזונה נכונה והמתכונים הם אכן כאלה. בריאים וטעימים. מצאתי בין המתכונים- מרק סלק אדום שאכלתי אצל סבתי. גפילטע פיש - כן, זה הידוע לשימצה. ריבת דובדבנים חמוצים שאותה אני מתכוונת לנסות. סלט סלק אדום עם שעועית לבנה שאכלתי בבית חברים ועוד מתכוני עוגות ועוגיות ששווה לנסות.
המתכונים שמאיה חולקת איתנו הם גם דרכה להעלות זיכרונות ולספר על חייה עם בוריס. לדעתה, מה שאדם מכניס לפיו משקף אותו הרבה יותר טוב ממה שהוא מנסה להביע באמצעים אחרים. מאיה מביאה את עצמה בספר  באופן כן וכובש ונהניתי לקרוא את מה שיש לה לומר ואת האופן שבו היא תופסת את מורכבות החיים. אין לי ספק שאהנה לנסות גם את מתכוניה.
האיורים בספר הם של מקס מלצר. הוצאת "מסדה"- 216 ע"מ. מחיר מומלץ- 79 ₪.
מעט ולאט מאת בטי בן בשט
בטי מספרת בספר זה על התמודדותה עם העובדה שהראייה שלה אינה כמו של אנשים אחרים. היא נאלצה ללמוד ולהסתדר עם מה שיש ולהיעזר בסובבים אותה שלא תמיד ידעו איך לעזור ומה לעשות. כדי להקל עליהם כתבה ספר העוזר להבין את עולמם של אנשים בעלי לקות ראייה. בספר עוסקת בטי בנושאים הבאים- מהי ראייה תקינה, מהי לקות ראייה, מה עובר על אנשים המאבדים את ראייתם, איך לחיות בבית שעובר שינוי, איך ללוות אדם בעל לקות ראייה, איך מנצחים את הקושי ועוד נושאים חשובים מאד בנושא זה.
הספר חשוב לכל מי שמכיר או חי לצד אדם בעל לקות ראייה ורוצה להבין את עולמו. הטיפים שהיא נותנת קשורים בהבנת הדילמות, סידור סביבת המגורים בהתאם לצורך, תיאום ציפיות, איך מתארים מה רואים בצורה יעילה ביחס למגבלת הראייה וגם לדבר על המגבלה כי לא קל לחיות לצד אדם עם מוגבלות.
הוצאת ספרים "אוריון" 144 ע"מ. מחיר לצרכן 59 ₪.
סוד הגביש מאת שני (צ'רני) תודר
אחד מספרי העיון היותר אסתטיים ומושכים שעיינתי בהם. ספר שתענוג לדפדף בו ולעבור בין אבני החן השונות, להביט בצילומים ולהעשיר את ידיעותינו בנושא זה.
בספר נמצא שילוב של מידע גיאולוגי, גמולוגי, היסטורי ואנרגטי של אבני החן השונות. נמצא מידע מפורט על מאות סוגי אבנים הכולל אינדקס מסודר. זאת, לצד הסברים נרחבים על יכולת השפעתם של הקריסטלים ברבדים השונים. קוראים העוסקים בתחומי ריפוי בעזרת קריסטלים ישמחו לקרוא סיפורים וחוויות של שני ושל עשרות מלקוחותיה מהם למדה רבות על אופן השפעתן של האבנים, וכן פירוט האיכויות הגמולוגיות של כל אבן, מידע על מקום התגבשותה וצורת ההתגבשות, מידע היסטורי ותכונות אנרגטיות. בספר יש שילוב חדשני של שני הצדדים של עולם הקריסטלים, המדעי, הרוחני והשילוב שבין השניים.
בספר נמצא הסבר על מהם הקריסטלים ואבני החן, ההתגבשות, מאובנים, כרייה, היסטוריה, אנרגיות של קריסטלים, חשיבות הגודל והצורה, צבעים, צ'קרות, תכונות, רשימת אבנים לפי מטרות, תכונות אופי, מחלות ועוד.
ספרה הקודם של שני "סוד הקריסטלים" זכה להצלחה בארץ ובעולם. שני ממליצה לשחרר את הקשר למדע ולקבל את האבן כמו שהיא, ליהנות מיופייה ולזרום. הקריסטלים, אומרת שני, אינם תחליף לטיפול רפואי או לתרופות, הם רק תוספת מבורכת שביכולתה להעצים, ללוות ולתמוך.
ספר מעניין מאד שחוזרים אליו פעם אחר פעם לקרוא שוב ולהעשיר ידע.
הוצאת סטונאייג'. 412 ע"מ. מחיר לצרכן- 218 ₪.
לכתוב היסטוריה בנפולי מאת ד"ר שחף הגפני
זה ספר לאוהבי איטליה ותרבותה. מאד מעמיק, עשיר ורחב.  ספר זה הוא החלק השני בטרילוגיה על מדינות איטליה ותרבותן במאה ה-18. רוב הספר עוסק בהיסטוריה אך פה ושם יש גם כתיבה נרטיבית, כתיבה על מחזות, ביוגרפיות, יומנים ורומנים היסטוריים.
הספר שופך אור על ההיסטוריה התרבותית של אירופה בכלל ושל מדינות איטליה בפרט. החלק הראשון עוסק באישים ומדוע חשוב להכירם ואילו החלק השני עוסק במה הם כתבו וכיצד יושמו הרעיונות במציאות.
בספר נמצא את סיפורו של ג'אמבטיסטה ויקו- פילוסוף מהדרום אשר נחשב כיום לאחד הגאונים הגדולים של העת החדשה.  נמצא את סיפורו של ההיסטוריון לודביקו אנטוניו מורטורי. וגם את פייטרו ג'אנונה שנאבק בכנסייה ומת באומללות בצינוק.
המלומדים של המאה ה-18 לא עסקו רק בכתיבת ההיסטוריה אלא פעלו גם כיועצים ואדמיניסטראטורים.
ד"ר שחף גפני מרצה להיסטוריה ולמדעי המידע באוניברסיטת חיפה ובמכללות שונות.
הוצאת ספרים "אוריון" 482 ע"מ. מחיר לצרכן- 85 ₪.
הרצח של לינדה מאת לייף ג.ו. פרסון
אתחיל בכך שאומר שמדובר בספר מתח של 592 ע"מ. כלומר, ספר למיטיבי לכת שיודעים להיות סבלניים ונהנים מהדרך ומוכנים להשהות את סקרנותם. לדעתי, סיפור הרצח בספר הוא רק האמצעי ולא המטרה. ההכרות עם הבלש אוורט בקסטרום ועם שאר אנשי הבילוש המקיפים אותו, היא המרתקת בספר. מי שמחפש ספר מתח שיגרתי עם בלש מצ'ואיסט ומוכר ודפוס ידוע ובכן, זה לא הספר בשבילו. מי שמחפש סיפור ריאליסטי שמציג את המשטרה על כשליה ועליבותה ועושה זאת בהומור סארקסטי מושחז ימצא בספר הזה הנאה רבה.
הבלש בקסטרום הוא האנטיתזה לבלשים המוכרים. הוא מעצבן, הוא מניפולטור, הוא בעייתי. הדרך לפתרון פרשיית הרצח נראית בלתי אפשרית כשהוא זה שממונה על חקירת הרצח של אישה צעירה בשם לינדה, הלומדת באקדמיה של המשטרה. הרצח הוא אכזרי במיוחד ומכייון שאנשי המשטרה באיזור אינם יודעים כיצד להתייחס לרצח מוזעקים משטוקהולם אנשי משטרה נוספים שבראשם אוורט בקסטרום. אנשי הצוות צריכים להתמודד לא רק עם מקרה הרצח אלא גם עם הבוס המיזנטרופ שלהם וזה מצחיק ומשעשע ומעצבן.
סדרת ספרי המתח בכיכובו של בקסטרום זכתה להצלחה אדירה הן בשוודיה והן ברחבי העולם. היא תורגמה לעשרות שפות ומשודרת כסדרת טלוויזיה מצליחה ברשת "פוקס" האמריקאית ואני יכולה להבין מדוע ומקווה שיביאו לארץ את הסדרה.
הסופר הינו קרימינולוג שבדי ידוע שהפך לסופר מצליח. הוא שימש פרופסור לקרימינולוגיה בשירות משטרת שבדיה והופיע בתכניות טלוויזיה כמומחה.
אני מאד נהניתי מהספר וממליצה בהתלהבות.
תירגמה מאנגלית נעמה בן דור ועשתה יופי של עבודה.
הוצאת "דני ספרים" 592 ע"מ. מחיר לצרכן- 68 ש"ח
 

יום רביעי, 1 ביולי 2015

2 ספרי ילדים. "קשת בסלט"- לגיל הרך ו-"אני לוזר"-לגילאי 7-10



"קשת בסלט"- יהושע הראל כתב והדר הראל איירה

 
מעשה בחתולה צהובה שחיפשה משהו טעים לאכול ואולי גם ידידה לבלות איתה. היא פגשה חברה ירוקה שסיפרה על הכנת סלט עם חברה נוספת. כך הלכו והתרבו החברות ואיתן התרבו מצרכי הסלט הטעימים. מה היה בו? גזר, עגבנייה, פלפל, מלפפון, כרוב, שום, בצל, חסה ומיץ לימון.

המטרה כפי שבוודאי הבנתם היא להעביר לילדים באמצעות סיפור חביב וקליט את המסר של אכילת ירקות. החתולות הצבעונית משתפות פעולה וכל אחת מהן תורמת לסלט ירק בצבע שלה. אפילו לחתולה השחורה מוצאים פתרון. כך, יחד, הן מכינות סלט עשיר בצבעים, מלא בטעמים ובריא.

יהושע הראל מספר שכשבתו הדר, שאיירה את הספר, הייתה בת שנתיים היא סירבה לאכול ירקות . כל מה שעשה יחד עם אשתו כדי לשכנע אותה לאכול ירקות לא עזר ואז המציא את סיפור החתולות והילדה השתכנעה. כיום, אכילת ירקות היא חלק חשוב בכל ארוחה. הדר, היא זו ששיכנעה את יהושע לפרסם את הסיפור והיא גם ביקשה לאייר אותו. לדעתי, יש חן רב באיורים האותנטיים של ילדה צעירה. מה גם שציוריה יפים מאד.

בדף האחרון של הספר שולבו הסברים של דיאטנית קלינית המסבירה את חשיבות אכילת ירקות בצבעים שונים ובנוסף היא מפרטת כיצד ניתן להגדיל את צריכת הירקות אצל ילדים. מצורף גם קופון הטבה לרכישת ירקות ברשת "אפונה וגזר".- על כל רכישה בסכום של 50 ₪ ומעלה יינתנו 30 ₪ מתנה.

"קשת בסלט" מאת יהושע הראל. איורים: הדר הראל

הוצאת "אוריון" 28 עמ' . לגילאי 2-6. מחיר לצרכן- 55 ₪.

" אני לוזר" - ג'ים סמית

 
ספר שני בסדרת הספרים שכתב ואייר ג'ים סמית. גיבור הספר הוא בארי שמספר על ההרפתקאות אותם הוא עובר יחד עם חברו באנקי. זה ספר קל לקריאה לילדים המתחילים לקרוא. הכתב גדול ומנוקד. בכל דף מספר משפטים בשפה פשוטה ובהירה ואיור המלווה את הכתוב. הדמויות מעוררות חיוך וחביבות. יש סבתא יבלת ויש ריטה אקסטרה אצבע. שלל דמויות משונות ואחרות שמרשות לעצמן לגהק, לתקוע גרפסים, לקפץ ולנחור. כל הפעולות שמשעשעות מאד ילדים.

ספרי בארי לוזר תורגמו ל-12 שפות והם נמכרים במאות אלפי עותקים. הספר זכה בפרס רואלד דאל לספר המצחיק ביותר לשנת 2013 וזכה לשבחים מצד מבקרים וקוראים צעירים.

זה ספר מלא המצאות ודמיון ויש בו רוח קלילה ושובבה שילדים יאהבו. הנה , למשל, הקטע הבא : "ביום שני בבוקר ניסיתי להתחמק מללכת לבית הספר, אז עשיתי את עצמי כאילו אני חולה בחררת, שזאת מחלה שסופר ילד-עכברוש חלה בה באחד הפרקים של סופר ילד- עכברוש". – ילד דמיוני חולה במחלה דמיונית וגיבור הסיפור מנסה ללמוד ממנו. ילדים שיקראו זאת יבינו שניתן לדמיין, שאפשר לחשוב אחרת ולא להיות כבולים למסגרות. ילדים מבינים מה היא המציאות ומתי נכנס הדמיון לפעולה. כך גם ילמדו על מקוריות ויכולת המצאה וזה, לדעתי, מה שמושך בספר.

ההומור והשעשוע שבו נרתמים לפיתוח הדמיון ולפיתוח מחשבה מקורית ויש לכך חשיבות רבה בגיל צעיר.

"בארי לוזר 2- אני עדיין לא לוזר"- כתב ואייר ג'ים סמית

תרגם: חגי ברקת.

הוצאת "דני ספרים" 240 עמ' . מחיר לצרכן- 58 ₪.