רשומות

יום שלישי, 27 באוקטובר 2015

ספר אמרות חדש: הנפש הבריאה – מחוכמתו של הרמב"ם רבי משה בן מימון



גם בימינו, מאות שנים אחרי תקופתו של הרמב"ם, מלווים אותנו פסיקותיו וחוכמתו. הספר 'הנפש הבריאה' הוא השני בסדרת 'אמרות טהורות' המביא את דבריהם של גדולי ישראל. אני מניחה שחלקכם יאמר שהספר מיועד לשומרי מצוות ושלחילונים אין מה למצוא בו. זו טעות. האמרות הפילוסופיות ידברו אל כולנו. הנה כאן דוגמא אחת- "והרופאים כולם מסכימים, כי אכילת מעט מאכלים רבים- מועט נזקה מאכילת הרבה מאכלים טובים ובריאים".

לא רק אמרות יש בספר. אוריה לוי מביא פרקים מחייו של הרמב"ם ומרתק לקרוא על מסעותיו, על ביקורו בארץ. הוא ביקר בהר הבית ובחברון "לנשק קברי אבות במערה, להתפלל ולשבח לאל על הכל". על המחלוקת שעוררו פסיקותיו ואיך התמודד עם החולקים עליו. הידעתם שהרמב"ם התפרנס ממסחר באבנים יקרות? הוא היה רופאו האישי של המלך והמשיך לטפל בהמוני העם, יהודים וגויים. בשנותיו האחרונות היה מרותק למיטתו וכוחו נחלש, אך הוא ממשיך את מפעלותיו וממשיך לכתוב.

 

הרמב"ם היה גדול הפוסקים בעם ישראל בכל הדורות. פילוסוף חשוב, מדען ורופא. הוא חיבר ספרים רבים בתחומי ההלכה, המחשבה והרפואה: 'פירוש המשנה'; 'משנה תורה' הידוע גם בשם 'היד החזקה' - יצירתו הכבירה והחדשנית, בה הוא פורש את פסיקת ההלכה בכל תחומי החיים ולאורך כל הדורות; 'ספר המצוות' המפרט את כל 613 המצוות; חיבורו הפילוסופי 'מורה נבוכים' העוסק בתורה ובמדע, יצירה שהשפיעה על כל המחשבה הפילוסופית היהודית עד לדורנו אנו; 'שמונה פרקים' – הקדמה לפרקי אבות; 'איגרת תימן'; ועוד כתבי רפואה ומדע רבים.

 

מתוך הספר:

 

"תיקון המידות אמנם הוא ריפוי הנפש וכוחותיה. וכמו שהרופא אשר ירפא הגופות צריך שידע תחילה הגוף אשר ירפאהו, כן אשר ירפא הנפש וירצה לתקן המידות צריך שידע נפש האדם".

 

"האדם, אם ידע את עצמו ולא יטעה בו, ויבין כל נמצא בהתאם לו – ימצא מרגוע".

 

"החכמה – היא אשר תוסיף בעצמות האדם ותעתיקהו ממצב שפל למצב נעלה".

 

"יש אדם שהוא בעל תאווה, לא תשבע נפשו מהלוך בתאווה; ויש שהוא טהור גוף ביותר, לא יתאווה אפילו לדברים מעוטים שהגוף צריך להם".

 

"ראוי שתשים השגחתך בתנועות הנפש יותר מהיותך משגיח בעניין תנועת הגוף, כפי מעלת הנפש על הגוף".

 

"אם ימשך כל אדם אחר מחשבות ליבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו".

 

אם אתם מחפשים מתנה- זה ספר מתנה שווה ביותר.

 

הנפש הבריאה – מחוכמתו של הרמב"ם – רבי משה בן מימון. סדרת "אמרות טהורות" בעריכת: תמי הלוי, הוצאת אלומות מבית "דני ספרים", 185 עמודים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

 

2 תגובות:

  1. נושא ממש מענין. תודה על הסקירה!

    השבמחק
    תשובות
    1. זה ספר ששמים ליד המיטה ומדי פעם פותחים, קוראים את אחת האמרות ומהרהרים בה. תודה טלי.

      מחק