רשומות

יום ראשון, 13 במרץ 2016

4 ספרים חדשים של סופרים ישראלים- הארה, נצור, אי שם בכפר ויום שני בחמש



4 סופרים ישראלים כותבים על הישראליות והמציאות הישראלית מכיוונים שונים. נצור של כוריאל הוא רומן מתח העוסק במוסד ובמאבק על עצמאותנו. יום שני בחמש של כנרת מעיין עוסק בחווית מטפל- מטופל על כל קשייו ובעיותיו, הרומן הארה של דני זך עוסק במסע וגילוי עקבותיהם של יהודים בארץ האמזונאס ולסיום סיפורי ילדותה של מלכה עמיר מנדלבאום בעמק יזרעאל.

נצור מאת ליאור כוריאל


 

סאגת 'נצור', רומן מתח היסטורי רב עלילות מאת ליאור כוריאל, מתנהלת בין עלילות "המוסד", תעלומת מחלקת ההר - הל"ה ומערכות יחסים משולשות מרתקות על רקע המאבק הנמשך על חירות ישראל ואדמת הארץ. כוריאל פורש מסכת רוויית זעם קדמוני, סודות ושברי קליידוסקופ של בגידות, היעלמויות, אהבות, חזון נשגב וייאוש קודר שהם מתבליני החיים בארץ הקשה הזאת. גיבורי וגיבורות "נצור" צועדים בגילויי גבורה עילאית, חולשה תהומית ואובדן שליטה עצמית אל קץ רב תהפוכות. דרכם מתפתלת מהמסתורין האופף את נפילת הל"ה בקרב בתש"ח, דרך נביטת ישראל הצעירה ועד עצם ימינו.

 

בליל ירח מלא אורב משה, גיבור העלילה, לידידו חמדן, קבלן פלסטיני נוקשה וחריף. זה יהיה מפגשם האחרון. הלילה הוא יקרע את מעטה החשאיות בה מתנהל חמדן זה כארבעים שנה, יחשוף את סודו ויגבה ממנו מחיר מלא על פשעיו. סיפור הלילה הדרוך נשזר בזיכרונות חמוצים-מתוקים. מנקודת שבר בחייו – כישלון מבצעי בגרמניה שהיטה את מסלולו כלוחם במוסד - עבור דרך רקמת התאהבויות משולשות ועד להתיישבות משפחתו באחוזה סוריאליסטית. רצח אהוב נעוריה של אשתו מפורר את התא המשפחתי ומשה נותר כמתיישב בודד, מוכה קדחת בנייה שלוחת רסן.   

 

בנעוריו היה משה האחרון לצלם את מחלקת הל"ה לפני שנקלעה לקרב הגבורה. בצילום מסתתר סוד שחידתו מלווה את חייו כצל. ברגעיו הקשים צצה התמונה האבודה וחייו משתנים. בעקבות הגילוי הוא מתכנן לנקום בחמדן, ומה שהוא אינו יודע שזאת עומדת להיות נקמה כפולה.

 

ברגע השיא המתעתע של "נצור" מסתבר שלאופי האנושי פנים מורכבות מששיערנו... משם נפתח מסע חדש של תקווה.

 

ליאור כוריאל (56) יליד נהריה, נשוי ואב לארבעה. תושב צור הדסה. אדריכל ומתכנן ערים בוגר הטכניון, תכנן מבנים וערים בארץ ובארה"ב. מוסמך תואר שני בלימודי מנהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת בוסטון. סייר אוויר, לוחם במלחמת לבנון הראשונה. שימש כמזכיר ישוב מגוריו וחבר מליאה במועצה אזורית מטה יהודה. מנכ"ל ויו"ר סי.איי.סי.די. ממייסדי עמותת "אדם טבע ודין". נאבק מזה עשרות שנים על שמירת איכות הסביבה.

 

"נצור הוא רומן שמתנהל... בין עבר להווה, בין קירבה לריחוק, בין חברות לעוינות-אויבות, בין אחריות להפקרות, בין יופי נשגב לכיעור חולני, בין משיכת מיתר בכינור למשיכת ההדק באקדח. זהו רומן של ניגודים קשים ורכים... פסיפס מרהיב בצבעוניותו ובעומק שלו בכל הקשור לחברות טובה, הכי טובה ובעיקר למורכבות היחסים בין הגברים לבין עצמם ובין משפחותיהם או יקיריהם: יחסים שמולידים יופי רב, פריחה רגשית, אכזבה מרה, רצון כן ואמיתי להרוג". לילי פרי, עורכת הספר.

יתרה מכך, ההיבט המעניין ביותר ברומן של כוריאל שייך למקום, לאתרים, למפת המציאות שבה מגוללת העלילה, ובמילה אחת: לנוף. מדובר בארץ ישראל של גבולות מטושטשים, כפי שאנו חווים אותה, ואשר המחבר משכיל להראות לנו אותה משני צדי הקו הקיים והמטושטש, תוך יצירת קרבה מיוחדת אל הנוף הפיזי, אל המראה הנשקף מהגבעות אל השפלה. רומן ישראלי על גבולות של מקום ועל קשרים על פני הזמן, מסתורי ומושך כאחד." יורם מלצר, סופר.

"נצור" מאת ליאור כוריאל. הוצאת המחבר, 395 עמודים. מחיר לצרכן 69 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, באתרי ספרים אלקטרונים ובאתר הספר: www.nazur.net

 

יום שני בחמש מאת כינרת מעיין

 

ב"יום שני בחמש" מאת כינרת מעיין שיצא בהוצאת "גלים", נחשפים חיבוטי נפש של כל אחד משני גיבורי הספר בתהליך הטיפול - המטפל מחד והמטופלת מאידך. איש איש מול עולמו הפנימי ועולמו החיצוני - המציאות החברתית והמשפחתית שנישזרת במציאות של מפגשי הטיפול. רות, גיבורת העלילה, היא אחות במחלקת פגים בבית חולים במרכז הארץ, אישה באמצע שנות הארבעים לחייה, אלמנת צה"ל ואם לשני בנים. לאחר חמש שנים של התמודדות עם האובדן והגעגועים היא מבקשת לעצמה עזרה מקצועית לראשונה בחייה. היא פונה לאינטרנט ומגיעה לדוד גור שפירסם את שמו כמטפל רוחני שמתמחה בטיפול בדמיון מודרך ותירגול מדיטטיבי. בעזרת שיטתו הוא מסייע לגאולת הנפש והרוח. מכאן ואילך הולכת ונרקמת מערכת יחסים מורכבת, פתלתלה ומסובכת בין השניים. שלב אחר שלב מתגלים ונחשפים סודותיו וחולשותיו של המפגש והתהליך הנפשי שמתרחש בביתה של רות.

 

רות קובעת את הפגישות ביום שני בחמש ולאורכן היא נסחפת אחר יכולת ההקשבה וההכלה של דוד וחשה שהיא בדרך הנכונה להחזרת חייה למסלול תקין. בשלב מסויים מתחילה רות לפתח פנטזיות על קשר מיני ורגשי עם דוד מעבר לחוויית המטפל- מטופל, אבל בדיוק בשלב הזה מחליט דוד להפסיק את הטיפול בפתאומיות ורות נותרת מבולבלת וכאובה. דוד "המטפל" הוא דמות עלובה, כבן 30, נשוי נישואי תועלת למרגו השמנה, שרודה בו ללא רחם. הוא לומד להיות מטפל אצל ברוך טליק, מורה רוחני ומנוסה, מומחה לפילוסופיה אזוטרית שמכיר את צפונות הנפש האנושית.

 

המחברת, מניסיונה האישי מציגה את התלות במטפל שעלולה להיווצר אצל המטופל ועל השרלטנות שקיימת לעיתים בתחום הטיפול. היא מציגה לנו נורת אזהרה וקוראת לנו לבדוק מיהו האדם שאנו פונים אליו לטפל בנו. היא מציגה את המצב שבו האדם שרות נתנה בו אמון היה האדם הלא נכון, דבר אשר גרם לכאב ולהתמוטטותה.

 

הציטוט מספרו של ארווין יאלום, הפסיכולוג והפסיכיאטר, "מתנת התרפיה" שעל גב הספר הוא לב ליבו של הסיפור – הקשר שבין מטפל למטופל והתלות המוחלטת שעלולה להיווצר אצל המטופל: "מטופל מעצם מקומו הוא בעמדה אינפנטילית – ללא מודעות נכנס למקום ילדי ומשליך מעליו היגיון וביקורתיות – זוהי אחת המלכודות המסוכנות, אבל הנפוצות של טיפול פסיכולוגי. רוצים קסם, מסתורין וסמכות ודוחים כל אפשרות להציץ אל מתחת למעטה התדמית שמציע המטפל. נוח להם הרבה יותר לחשוב שדמות נבונה ויודעת כל עומדת לרשותם ומבקשת ויכולה לעזור להם. הרבה מאד מטופלים משתמשים במטאפורה של הקוסם מארץ עוץ כשהם מתארים את העדפותיהם לדבוק באמונה שהמטפל הוא כל יכול שיוביל אותם את הדרך הביתה... דרך ברורה ובטוחה שתרחיק אותם מהכאב. בשום פנים הם אינם רוצים להציץ אל מעבר למסך ולמצוא שם קוסם – כביכול אבוד ומבולבל".

 

כינרת מעיין (51), תושבת כפר סבא, בעלת תואר שני בפילוסופיה יהודית וקבלה ותואר ראשון בספרות ומחשבת ישראל באוניברסיטת חיפה,  מנחת קבוצות מוסמכת, מתמחה בטיפולי גוף ונפש. למדה ולימדה הילינג ותרפיה בודהיסטית, ניהלה עד לאחרונה קליניקה לטיפולים וסדנאות בהן שילבה ידע נרחב, שכולל רפואה אנרגטית, קבלה יהודית ופילוסופיה של המזרח. שימשה כמורה לתלמוד בתיכונים בחיפה. "במשך 10 שנים לימדתי בהנאה רבה ובסיפוק אדיר מאות תלמידים את מקצועות היהדות. מאז שנת 2004 אני מטפלת ומנחה קבוצות. לאורך השנים יצרתי סדנאות מרתקות שהמכנה המשותף שלהן הוא מודעות עצמית.

 

יום שני בחמש מאת כינרת מעיין, הוצאת הספרים "גלים", 189 עמודים, מחיר לצרכן 72 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים או או כספר אלקטרוני ובקנייה ישירה מהסופרת kinneretm@walla.co.il.

 

הארה מאת דני זך

 

הרומן "הארה" מאת דני זך בהוצאת אוריון, לוקח את הקורא למסעו ביער האמזונה, של פרופ' מתוסכל באוניברסיטה בעקבות מסתורין הקורא לפענוח. הוא יוצא בעקבות סימנים יהודיים ואוצרות חבויים שטרם נתגלו. זהו מסע שבסופו תתחוור לגיבורי הספר האמת אודות חייהם.

 

משך מאות שנים לא נודעו עקבותיהם של היהודים שנלוו למגלי יבשת דרום אמריקה. על רקע אירועי האינקוויזיציה יהודים מומרים רבים, חלקם הגדול משכילים, הצטרפו להפלגות שהגיעו לצפון מזרח ברזיל והפכו לשותפים מלאים בהנחת היסודות התרבותיים ובפיתוחה הכלכלי של ברזיל - המדינה שקמה ברבות הימים.

 

פרופ' ארנסט וייל ויוחנן תלמידו הצעיר, מגיעים לברזיל ולאמזונס הלא נודעת בעקבות כתב יד עתיק ומסתורי שהתגלגל לידיהם. הם חיפשו אחר סימנים שיובילו אותם אל התגלית המיוחלת שתביא לתהילה או חלילה לכישלון חרוץ. עד מהרה הם ממלכדים עצמם בהרפתקאות המדרבנות ולפעמים מרתיעות אותם מלדבוק בדרכם.

 

גיבורי הספר מבקשים ללכת בעקבותיהם של אותם יהודים שהתפזרו בארץ פראית זו וכמעט לא נותר מהם זכר. המסע מוביל את גיבורי הרומן לתהליכי השתנות שחושפים אמיתות ורגשות אנושיים.

 

דני זך (72), דור שני למהגרים ממזרח אירופה, נולד בארגנטינה ב- 1943. מילדותו היה פעיל בתנועת נוער ציונית ובגיל עשרים השתקע בישראל, תחילה בקיבוץ ואח"כ בתל אביב. ספרו הראשון 'הדרך לאפצ'טה' (2010) שתורגם גם לספרדית, נכתב בהשראת סבו שהיגר לארגנטינה ממזרח אירופה, אותו לא הכיר ודבר לא סופר לו עליו. ספר זה הוא רומן שהתרחש בתחילת המאה ה-20 על רקע ההגירה היהודית לדרום אמריקה. דני עסק שנים רבות בחינוך לא פורמלי בארץ ובדרום אמריקה והיה גם שליח מטעם המוסדות הלאומיים בברזיל.

 

על ההשראה לכתיבת הספר מספר דני זך: "פעלתי מטעם המוסדות הלאומיים למעלה מ-7 שנים בקהילה היהודית בברזיל והופתעתי לא פעם מפנייתם של נוצרים, שביקשו לאמת את חשדותיהם על מוצאם היהודי. האינקוויזיציה בספרד ובפורטוגל במאה ה-15 גרמה לבואם של יהודים ויהודים מומרים רבים לחופי רסיפה, העיר הראשונה שיסדו הפורטוגלים ביבשת החדשה. סיפורם של יהודים אלה הוא מהמרתקים בסיפורי ההגירה לעולם החדש, אך מעט נכתב עליו. רציתי לדעת יותר ורציתי גם לספר עליו. זהו ספרי השני. גם הרומן הראשון שכתבתי, 'הדרך לאפצ'טה' (רימונים, 2010), מתפתח על רקע אירועים היסטוריים שפקדו את עמנו. יש לי עניין רב בהיסטוריה היהודית ובשפה העברית וגם רצון לספר סיפורים".

 

דני זך מספר כי הוא עסוק בכתיבת רומן חדש, " הפעם הרומן מתרחש בישראל של שנות השישים".

 

"הארה" מאת דני זך. הוצאת הספרים "אוריון", 191 עמודים. מחיר לצרכן 69 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

ספר חדש: אי שם בכפר מאת מלכה עמיר מנדלבאום

 
 

"גדלתי בבית חם ואוהב, ילדות שמחה הייתה לנו, שוקקת חיים. מרתק היה ללקט זיכרונות מטנא חיי הצעירים ולארוג אותם לסיפורים. בעמק שלנו ולנגד עינינו התחרו זה בזה- צבעים קולות, טעמים וריחות..."

 

בספר "אי שם בכפר" – סיפורי ילדות מאת מלכה עמיר מנדלבאום, בהוצאת הספרים "אופיר ביכורים", מתארת המחברת בקובץ סיפורים קצרים, אותנטיים ומרתקים את ילדותה בעמק יזרעאל בשנים הראשונות של קום המדינה.

 

מלכה עמיר מנדלבאום, בת להורים שעזבו את פולין ועלו לארץ בתחילת שנות השלושים. בנו כאן חיים חדשים והקימו משפחה לתפארת במושב בית שערים. רוב משפחתם נספתה בשואה, רק לאחרונה התחיל המסע של המחברת אל נבכי הסיפורים המשפחתיים.

 

הסיפורים כתובים באווירה של אהבת הארץ ושמחה של ילדה צברית, מושבניקית, בשנות החמישים. בספר שילוב מקסים של סיפורים ושירים המעניקים לקורא "טעם של פעם".

 

מלכה עמיר מנדלבאום - מורה לתנועה וריקוד, תרפיסטית רב תחומית בעזרת אומנויות לגיל השלישי. בשנת  2012 הוענקה לה תעודת הוקרה, מטעם "האגודה הישראלית לגרונטולוגיה" על תרומתה הייחודית למען רווחתה של האוכלוסייה הזקנה בישראל.

זהו ספרה השני של מלכה עמיר מנדלבאום. הספר הראשון, העוסק בתחום זה, נקרא "בתנועה מתמדת". הסיפור "תחת כנפך", העוסק אף הוא בנושא זה, פורסם לאחרונה בספריית בית אריאלה בתערוכה "כותבים למגירה".

 

"אי שם בכפר – סיפורי ילדות" מאת מלכה עמיר מנדלבאום, הוצאת הספרים "אופיר ביכורים", 117 עמודים. מחיר לצרכן 54 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובהוצאת הספרים http://www.ofir.org.il/.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה