רשומות

יום רביעי, 3 באוגוסט 2016

ספרי ילדים חדשים- מעייני מדברת עברית והגן הדמיוני של ורד



מעייני מדברת עברית מאת רוחה אברמן

 


ספר הילדים החביב הזה עוסק באופן חינני בנושא הלשון העברית. במטאפורות שיש בשפה, בדימויים ובביטויים. גיבורת הספר מגלה את השפה העברית ותוהה איך יתכן שגשם יכול "לתפוס" את אמה. איך לרגל יש כף ואיך אביה "סחוט". איך יש גן לחיות ואיך יש שיניים לשום.

 

ילדים יתחברו להומור שבספר ולתהיות שהגיבורה מעלה. האופן שבו ילדים מבינים את השפה הוא מעניין. מושגים וביטויים שלנו המבוגרים מובנים מאליהם נשמעים באוזני הילדים בצורה שונה. הם קולטים את המושג כפי שהוא באופן מילולי, ולכן בהתחלה מוזרה להם השפה. ''ראש ההר'' לדוגמה נתפס בעיני הילדה כראש שיושב על ההר כפי שהראש ''יושב'' על הצוואר ועלינו להסביר לה שמדובר על הפסגה. כשמעייני שומעת את אימה מספרת על ''גשם שתפס'' היא מעלה בעיני רוחה גשם שיש לו ידיים ואצבעות ויש לו יכולת לתפוס אנשים. גם כשהיא שומעת את אימה מדברת על ''כף רגל'' היא צוחקת כי היא מודעת לכך שיש כף  שבעזרתה אוכלים ומשעשעת אותה העובדה שאנו משתמשים במושג זה.

 


מתוך הספר: " אמא חולצת נעליים ואומרת: תראי את כפות הרגליים שלי, הן רטובות לגמרי. "אמא" צוחקת מעייני לרגל שלך יש כף? אולי יש לה גם מזלג?"

 

תוך כדי קריאה ניתן לחפש מושגים וביטויים נוספים ולהסבירם לילד או לבקש מילדים לחשוב על מילים נוספות כאלה (הם שומעים בבית ובגן).

 

בספר מוצגת התקשורת בין ההורים לילדים כאשר ההורים מנחים ושופכים אור על הביטויים. דמויות ההורים אינן של אם במטבח ואב שעובד, אלא אב שמכין ארוחת ערב, קורא סיפור לפני השינה ולוקח את הילדה ליום ''כיף'' לבד. האימא היא אישה עובדת ואין חלוקה דיכוטומית בבית, אלא משהו שמזכיר יותר את המציאות כיום.

 

הספר עוסק בביטויי לשון ומיועד לגילאי הגיל הרך ועד הכיתות הנמוכות בבית הספר.

 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של נסה ראיין שהפיחה חיים בסיפור והוסיפה לייחודיות שלו.

 

רוחה (רחל) אברמן (62), נשואה לזמי, אם ל-3 וסבתא ל-5 נכדים, ילידת רעננה וכיום תושבת תל מונד. למדה מקרא ולשון באוניברסיטת באר שבע. לאחרונה פרשה מהוראה לגמלאות. היא לימדה בחטיבת ביניים ולאחר מכן בתיכון "מור מטרווסט" ברעננה. "אני אוהבת מאוד את המילה הכתובה והמילים בכלל ומייחסת להן משמעות. השפה העברית מרתקת אותי היות שיש בה את השורש שאיתו ניתן ליצור ולבנות שמות ופעלים, השפה חיה ונושמת וחלו בה שינויים רבים לאורך השנים ועדיין חלים, וטבעי היה בעיני לכתוב ספר שעוסק בשפה היפה והמגוונת הזאת. חשבתי גם על תפיסת הלשון כיום שבה ה''אימוג'י'' תופסים מקום נרחב שמוותר על מילים וביטויים, ולכן קסמה לי העובדה לכתוב ספר העוסק במילים ובמה שמאחוריהן. אני אוהבת מאוד ספרות ובביתי התקיימו ערבי קריאה לאורך שלוש שנים בהם עסקנו בספרות עברית ובספרות עולם".

 

"מעיני מדברת עברית" מאת רוחה אברמן, איורים: נסה ראיין, טפר הוצאה לאור, עמודים לא ממוספרים. כריכה קשה, מנוקד. מחיר לצרכן 59 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: http://www.teper-p.co.il/

 

הגן הדמיוני של ורד מאת שרה ריבן

 


ספר ילדים העוסק באופן מקורי, מחויך וחכם בנושא כאוב אצל הורים וילדים רבים והוא הכניסה וההסתגלות לגן חדש ורצונם של הילדים שהוריהם יישארו איתם בגן.

 

גיבורת הסיפור צריכה לעבור לגן חדש. בבוקר כשהגיעה לגן החדש ביקשה ורד מאימה להישאר איתה בגן, אך מה לעשות, אימא הייתה צריכה ללכת לעבודה. ורד בכתה ובכתה, אמרה כל ערב שאינה רוצה ללכת לגן ובקשה מאימה לעשות משהו אחר יחד. האם מצאה פתרון - באמצעות ההומור היא עוזרת לורד להתגבר על המשבר עד שהיא מרגישה מחוזקת ומוכנה לחזור לגן לבדה מתוך בחירה והבנה.

 

הספר מבוסס על סיפור אמיתי שחוותה המחברת עם בתה בגיל הגן. הוא נולד מתוך צורך אמיתי לעזור לבתה הצעירה ורד שהיה לה מאוד קשה בימים הראשונים בגן החדש. הספר הזה נכתב לאחר מספר ניסיונות להרגיע אותה שלא צלחו. הבכי אומנם התקצר מידי בוקר, אך עדיין נמשך. אז נולד הרעיון לסיפור המצחיק אותו קראה האם לבתה לפני השינה והסיפור הזה סיים את מסכת הבכי בפרידה של הבוקר. הסיפור הצליח במקום שבו כל שאר הניסיונות לא צלחו.

 

"הרעיון היה להקדיש לה את הסיפור, שבו היא תהיה הגיבורה ובסיפור היא תצליח להתמודד עם קושי הפרידה בדרך אבסורדית ובהומור". הספר מספר על הפתרון היצירתי שמצאה המחברת כדי להתמודד עם הקושי.

 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של יונת קציר. איורים מחויכים בדיוק כמו הטקסט.

 

הספר מיועד לגילאי 5-3.

 

שרה ריבן (53), אם ל- 3, תושבת ראשון לציון. בוגרת סמינר הקיבוצים, בעלת תואר ראשון בחינוך. עבדה כמורה ומחנכת לגיל הרך. מאז פרישתה היא מתנדבת מטעם ארגון גמל"א בראשון לציון במועדוניות, בספריות ובכיתות בית ספר יסודי.


שרה ריבן מספרת: "הספר הזה הוא סיפור אמיתי שנולד מתוך צורך אמיתי לעזור לביתי הצעירה ורד, שהיה לה מאוד קשה בימים הראשונים בגן החדש. את הספר כתבתי לאחר מספר ניסיונות להרגיע אותה שלא צלחו. אז נולד הרעיון לסיפור מצחיק. כתבתי את הסיפור בקובץ וורד וקראתי לה אותו לפני השינה. הסיפור הזה סיים את מסכת הבכי בפרידה של הבוקר. יכול להיות שזה צירוף מקרים וכי הזמן עשה את שלו, אבל אני בטוחה שהסיפור הצליח במקום שכל שאר הניסיונות לא צלחו. הרעיון היה להקדיש לה את הסיפור שבו היא תהיה הגיבורה ובסיפור היא תצליח להתמודד עם קושי הפרידה בדרך אבסורדית ובהומור".

 

"הגן הדמיוני של ורד" מאת שרה ריבן. איורים: יונת קציר. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 ש"ח, לגילאי 5-3. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה