רשומות

יום שבת, 19 בנובמבר 2016

מרק דלעת, גזר ובטטה עם שורש כורכום טרי של "חוות תקוע"



עונת הסתיו היא בשבילי התקופה לחזור להכין מרקים. מרקי ירקות, תירס, בשר, דלעת. מרקים שמשמחים את בני המשפחה, בריאים וטעימים. אחד המרקים האהובים הוא מרק דלעת ובטטה אשר שדרגתי אותו כשהוספתי שורש כורכום טרי, אותו החלה לשווק חוות תקוע. אין כמו הריח והטעם של כורכום טרי ובנוסף יש לו שלל סגולות בריאותיות.
הכורכום נחשב לתבלין נפוץ מאוד במטבחים רבים ברחבי העולם, בעיקר כאבקה - אחרי שיובש ונטחן. "חוות תקוע" מביאה את הכורכום הטרי בצורתו הטבעית – כשורש גולמי, בעל איכויות בריאותיות רבות וטעם עשיר שמשדרג כל תבשיל.

מוצאו של הכורכום בדרום מזרח אסיה, בעיקר בהודו ובסין, אך כיום אפשר למצוא אותו בכל העולם.  

הכורכום מזכיר בצורתו החיצונית את הג'ינג'ר הטרי, ואכן הם שייכים לאותה משפחה – הזנגביליים. רבים חושבים שמדובר בשורש הצמח או הפקעת, אולם הכורכום וגם הג'ינג'ר אינם שורשים, אלא חלק בצמח שנקרא קנה השורש – גבעול השולח שורשים. הכורכום הוא אחד הצמחים העתיקים ביותר הידועים בשימוש קולינארי ורפואי זה אלפי שנים. ברפואה המסורתית הכורכום ניתן כמרפא למגוון רחב של מחלות – במערכת העיכול, הנשימה, הלב וכלי הדם, הוא מתאים גם לטיפול בבעיות שלד ובמפרקים, מסייע להקלה על מחלות עור ועוד.

החומר הפעיל שבכורכום, הכורכומין, הוא אחד הרכיבים הנחקרים ביותר כיום. הוא נחשב לנוגד חמצון רב עוצמה, בעל תכונות אנטי דלקתיות, אנטי סרטניות ואנטי בקטריאליות. הנטורופתית טל בן דוד מסבירה כי מחקרים רבים שנערכו על הכורכומין מצביעים על יכולתו לסייע במגוון רחב של בעיות רפואיות: מניעת סרטן וטיפול בו, הוא משפר את תפקוד מערכת החיסון, מוריד את רמות הכולסטרול בדם, משפר את יכולת הכבד לפנות רעלים, מסייע למניעת מחלות לב וכלי דם, מפחית מחלות אלצהיימר ובעיות קוגניטיביות בעת זקנה, בעל השפעה מיטיבה במחלות מפרקים, ויעיל בטיפול במחלות מעיים דלקתיות כגון קרוהן וקוליטיס.

כמו כן, הכורכום הטרי עשיר בוויטמינים ובמינרלים רבים, בהם ויטמין C, B6, סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום, אבץ ועוד, החיוניים לתפקודים רבים בגוף.

במטבח – הכורכום הוא המרכיב העיקרי בתערובות התבלינים הידועות – הקארי במטבח ההודי, והחוויאג' במטבח התימני. כמו כן הוא משתלב מעולה במגוון מאכלים – מרקים, תבשילי אורז, ירקות, עוף, בשר, דגים, שייקים ועוד. הוא מוסיף טעם, צבע והרבה בריאות.

 

אופן השימוש: שוטפים את השורש ומגרדים אותו לתוך התבשיל (אין צורך לקלפו). אפשר להשתמש בשורש הטרי בכל מתכון שמקובל להשתמש בו בתבלין היבש, כאשר יחס ההמרה הוא: כפית אבקת תבלין כורכום יבש = 2 ס"מ שורש טרי.

אופן האחסון: מומלץ לשמור את השורש הטרי בקירור או בהקפאה (לטווחי זמן ארוכים יותר).

 

כשרות – כשר למהדרין בהשגחת המועצה הדתית גוש עציון

מחיר לצרכן: כ-14 ש"ח (למגשית של 120 גרם).

להשיג ברמי לוי, שופרסל, מגה, טיב טעם, פוליצר, טבע קסטל, סטופמרקט, חצי חינם, שווקים וחנויות פרטיות.

 

וכעת למתכון מרק הדלעת, הגזר והבטטה שלי-

 

מצרכים

 

2 בצלים

10 גזרים

1 בטטה גדולה

חתיכת דלעת

חצי צרור שמיר

חצי צרור פטרוזילה

כף אבקת מרק עוף

2 כפות כורכום טרי פרוס

 

1/2 כפית פלפל

מלח

12 כוסות מים

כף שמן

אופן ההכנה

קוצצים את הבצלים ומכניסים לסיר עם כף שמן, מאדים עד שהבצל מזהיב. בינתיים, חותכים את הגזר לפרוסות ומוסיפים לסיר. חותכים את הבטטה והדלעת לקוביות ומוסיפים לבצל ולגזר שמזהיבים יפה בסיר. מערבבים ומוסיפים  את המים, הירק ואת התבלינים. מבשלים על אש בינונית עוד כחצי שעה והמרק מוכן. נשאר רק לטחון בבלנדר מוט ולהגיש עם קרוטונים, שקדי מרק או גרעיני דלעת.

הצעה נוספת למתכון

ראש כרובית צלוי עם טחינה וכורכום

מאת השף: עמיר אילן – דן גורמה

 


רכיבים ל-8-6 מנות

3 כפות שמן זית

1 כף זרעי חרדל

1 כף ג'ינג'ר טרי מגורר

3 כפות כורכום טרי, מגורד דק

1 ראש כרובית שלם, שטוף

טחינה

מיץ לימון

מלח

 

אופן הכנה

  1. מחממים תנור ל-250 מעלות.
  2. מערבבים בקעה: שמן זית, זרעי חרדל, ג'ינג'ר ו-1 כף כורכום טרי מגורר.
  3. בסיר קטן – מכסים את הכרובית במים קרים עם מעט מלח ו-1 כף כורכום טרי. מבשלים 10 דקות, או עד שהכרובית מתחילה להתרכך.
  4. מסננים ומניחים לצינון ולייבוש.
  5. מצפים את הכרובית בשמן המתובל שהכנו ומעבירים לתבנית צלייה.
  6. צולים עד לקבלת גוון זהוב, כ-25-20 דקות.
  7. במקביל מכינים טחינה עם כף כורכום טרי מגורר, מלח ולימון.
  8. מורחים כף טחינה על הכרובית בחמש הדקות האחרונות לאפייה, ומגישים לצד טחינה.

 

למידע ומתכונים: http://www.tekoafarms.co.il

 

צילום מוצר – ראובן אילת.

צילום מנות: שרית גופן

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה