רשומות

יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

על ספר הילדים "סיפור קטן על ילד גדול"- מאת רונית סמדר- דרור

 

 
אתחיל בגילוי נאות, רונית סמדר- דרור שכתבה את "סיפור קטן על ילד גדול" היא קולגה וחברה. אבל, בסקירת ספרים אין הנחות ואמרתי לה שכשאכתוב על הספר, אכתוב את דעתי הכנה. לשמחתי, אהבתי את הסיפור הקטן ואת תכניו. אהבתי את ההתמודדות של גיבור הספר, את הבנתו ואת הדרך שעבר. זה ספר נוגע ללב שילדים יוכלו להזדהות איתו ומבוגרים יוכלו להקריאו לילדיהם ודרכו ללמוד על רגשות, דימוי גוף, כוח רצון, שינוי וקבלה.

בתקופה שבה רבים מהילדים סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר, מדימוי נמוך עקב כך, מדחייה חברתית ותחושות של חוסר בטחון ובדידות, מראה לנו רונית שאפשר אחרת.

רונית סיפרה לי שהספר נכתב לאחר שחלמה עליו. היא התעוררה והחלום הפך לסיפור. אפרים, גיבור הסיפור, מתמודד עם היותו ילד שמן. הוא מתקשה בפעילויות יומיומיות כמו לנעול נעליים, הוא מרבה להזיע והבטן מפריעה לו. הוריו מנסים לדחוף אותו להרזות ולעשות פעילות גופנית, אך הוא לא מצליח. ולמרות שהוא אהוד ומקובל, עודף המשקל מציק לו והוא חולם לרזות. המהפך מגיע כש " אפרים הבין שלכל אחד בעולם יש יתרונות, כי בגוף של כולם חבויות יכולות שאותן רק צריך לגלות. לא חשוב אם ילד הוא נמוך או בעל עודף משקל, כי ליכולת ולכשרון לא אכפת באיזה גוף הם בכלל"- מתוך הספר

הסיפור עוסק גם באופן שהחברה מתמודדת עם ילד שונה. באופן שההורים לוחצים ורוצים שילדם יהיה כמו כולם. השינוי מגיע כשהילד שהפך לנער מוצא תחום שבו הוא יכול להוכיח את כישרונו. תחום שבו תחושת הערך עצמי שלו גדלה והוא יכול להוכיח לעצמו ולסביבתו שיש בו יכולות וכשרון.

רונית סמדר- דרור היא עובדת סוציאלית בעלת תואר שני העוסקת בטיפול וייעוץ משפחתי, בהדרכת סטודנטים, מלמדת ע"ס ופעילה בעמותת "לצדכם" המסייעת לגברים נפגעי אלימות ולאבות גרושים. אין לי ספק שעובדות אלו תרמו לכתיבה. אפרים לא מרחם על עצמו, הוא לומד להתמודד עם הקושי, מגלה בעצמו כוחות ובעזרת תנועה אחת מיוחדת שהיא רק שלו, לומד שאפשר אחרת.

האיורים הם של אינה דוידוביץ. איורים בסגנון נאיבי, מתוקים מאד ומצליחים להעביר את רוח הסיפור.

הוצאת גוונים. עריכה- מוטי שני. מחיר- 58 ₪.

 

תגובה 1:

  1. תודה על הביקורת!
    רונית דרור היא בעלת תואר דוקטור.

    השבמחק