רשומות

יום ראשון, 8 בינואר 2017

ספרים חדשים- 2 ספרי סיפורים של דוד ויטנברג ואיילה רהב וספר מתח של בראד תור



בחוץ גשם ובבית חם ונעים. אני עם שמיכת פוך וכוס תה חם, שוקעת אל עלילת מתח חוצת גבולות של בראד תור. אחר כך עוברת לנוסטלגיה ירושלמית של זמן רחוק ולבסוף מטיילת עם איילה רהב בין הרינג לשמאלץ וסיפורי תבלינים.

 

ספר מתח חדש - הכרזת מלחמה מאת בראד תור
 

על ספריו של בראד תור המלצתי כאן כבר בעבר. סופר היודע לרקוח עלילת מתח חובקת עולם ואמינה מאד. ספריו עוסקים במלחמה בטרור ובשמירת ארצות הברית בטוחה. במותחן החדש שלו 'הכרזת מלחמה' מתגלה איום ממשי על ארצות הברית מצד הממשלה הסינית. סקוט הרוואת, גיבור ספריו של בראד תור, יוצא לסכל את האיום ויחד עם חיילי הכוחות המיוחדים וסוכני ריגול, הוא עושה הכל כדי להצליח.

העלילה מתקדמת במהירות מסחררת והמתח נשמר לכל אורך הספר. זוכרים את הסדרה 24 שעות? זה משהו כזה רק בכתב. המותחן נפתח כאשר סוכן ה-CIA מת באופן מסתורי מחוץ לגבולות ארצות הברית. שישה תלמידים בתוכנית חילופי סטודנטים נעלמים ללא עקבות. אדם המחפש מקלט מדיני נעצר ונכלא. לכאורה, מדובר בשרשרת אירועים שאינם קשורים זה בזה.

אך כשהכול מוביל בסופו של דבר להכרה שארצות הברית עומדת בפני מתקפה חסרת תקדים באכזריותה, הנשיא החדש נאלץ לפנות לסוכן האנטי-טרור סקוט הרוואת, כדי שזה ינהל שניים מהמבצעים החשאיים המסוכנים ביותר בתולדות המדינה: 'שָחרור' ו'אבק זהב'. הבעיה היחידה היא שכל אחד מהמבצעים האלה, אם יתגלה, עלול להוביל להכרזת מלחמה...

 

סקוט הרוואת, גיבור ספריו של בראד תור, הוא סוכן מסוג אחר. הוא פועל מחוץ לכל המסגרות הרגילות ומותח את הגבולות עד הסוף, מבלי לפחד מהתוצאות ההרסניות שהוא עלול לשאת בהן במקרה של כישלון. כי מבחינתו – כישלון הוא דבר שאינו בא בחשבון!

 

"הכרזת מלחמה" הוא ספרו השלישי שתורגם לעברית, אחרי "רשימה שחורה" (הוצאת "דני ספרים" 2015) ואחרי "צוות חשאי" (הוצאת "דני ספרים", 2015).

 

בראד תור, סופר רבי המכר של הניו יורק טיימס, הוא הכוכב החדש בשמי ספרות המתח העולמית. ספריו נמצאים דרך קבע בראש רשימות רבי המכר בארה"ב והם תורגמו ל- 27 שפות בכל רחבי העולם. הוא שירת כחבר בצוות האנליסטים של היחידה האמריקאית לביטחון המדינה. בקרו באתר שלו: www.BradThor.com

 

"בראד תור והבלש שלו, סקוט הרוואת, הם הדבר האמיתי. אין לכם צורך לחפש שום תחליף..."  BookReporter.com

 

"כל מי שחושב שהדבר היחיד שיש לפחד מפניו הוא הפחד, כדאי שיפגוש את בראד תור."  Newsweek

 

"הכרזת מלחמה" מאת בראד תור. מאנגלית: שרה ריפין, הוצאת "דני ספרים", 444 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

ספר חדש: טירות וספינות מפרש מאת דוד ויטנברג

סיפורי שכונה בירושלים

 


דוד ויטנברג לוקח אותנו למסע בזמן אל עולם אחר שכבר לא קיים. סיפוריו הקצרים- מאה במספר, עוסקים בהווי חייהם של נערי שכונה בירושלים, בשנותיה הראשונות של המדינה.

הסיפורים מרתקים ומסופרים דרך עיניי הילדים. לכתיבה גם ניחוח של פעם. זו כתיבה נמלצת לפרקים, משתמשת בביטויים שאינם נהוגים היום. כתיבה שמעוררת בי געגוע לעולם תמים יותר.

 

הסיפורים מתרחשים בשכונה השוכנת בצידו של רחוב יפו ובסמוך לשוק מחנה יהודה. יש בסיפורים ריבים, משחקים, מצוקות ורצונות של ילדי השכונה. משחקים כמו גלגול חישוק, רוגטקות, השלכת אולרים, הטסת טייארה- מכירים? ומה קורה כאשר מגיעים ילדים משכונה אחרת? וגם, מה קורה בין מושיקו הקטן לאביגדור השמן?

 

אני רותקתי לעלילות הסיפורים שמתוכם ניתן להבין איך חיו אז. אין מדובר בעלילות גבורה אלא ביומיום ובזוטות חסרות ערך שבעיני ילדים מקבלות משמעות ומימד מיוחד. הן מעשירות, מעמיקות, בונות ומעצבות את ישותם ומפרות את דמיונם.

 

חלק מהסיפורים המובאים בספר דמיינו, רקחו וסיפרו ילדי השכונה.

 

דוד ויטנברג (76), נשוי לתמר ואב לבת ולשני בנים, תושב ירושלים, מספר על ההשראה לכתיבת הספר: "תמיד ריתקה  אותי ראיית המציאות בעיניו של ילד. ראייה שהיא בתולית, שגויה או מוגזמת, פנטסטית, ייחודית, לעתים אכזרית ללא מצפון ובאותה עת מלאת חמלה ומשעשעת. ראיית מציאות זאת באה לידי ביטוי בילדי שכונת  ילדותי על המגוון האנושי שחי בה".

   

"עלילות הספר מתרחשות בשכונת ילדותי, בשנותיה הראשונות של המדינה, זוהי אחת משכונות ירושלים השוכנות משני עברי רחוב יפו ובסמוך לשוק מחנה יהודה. שכונה זאת התייחדה במגוון האנושי המצוי בה, במבנה בתיה - בתי מידות בעלות חצרות לצד בניינים, בתי מלאכה ומוסדות ציבור, מקווה טהרה נטוש, בור מים בטבורה ופאת שדה סמוכה. גיבורי העלילה הם ילדי השכונה, חלקם מוצגים כהווייתם ויתרם, שופצו ועוצבו על ידי, וכבר איני מבחין מה מציאותי בסיפורי ומה פרי דמיוני".

 

דוד ויטנברג  אומר כי בימים אלה הוא ממשיך לכתוב סיפורים קצרים לטובת הספר הבא".

   

"טירות וספינות מפרש – סיפורי שכונה בירושלים" מאת דוד ויטנברג. הוצאת הספרים "אוריון", 295 עמודים. מחיר לצרכן 69 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il .


"געגועים לפלייסמט" מאת איילה רהב

 

22 הסיפורים שכתבה איילה רהב נולדו לאחר שהשתתפה בסדנה חווייתית "מבשלים זיכרונות". סדנה לכתיבה שהעבירה חגית עברון ובאמצעות שחזור של מתכוני אוכל, זיכרונות של מאכלים ורגעים שאוכל, בית ואהבה שזורים בהם, גרמו למשתתפים לכתוב, לבשל, להתגעגע ולצחוק. דרך הסדנה הבינה איילה עד כמה טבוע בכולנו זיכרונות המטבח של ימי ילדותנו ועד כמה חשוב זיכרון זה.

 

הסיפורים הקצרים שכתבה מתארים נשים ברגעים מכוננים בחייהן או משקפים תהליכים נפשיים שהגבורות עוברות, כאשר  האוכל משמש כעדשה שדרכה מתבוננים בהן ובקורה להן. תבלינים הנעים לקצב שיר הלב, תקווה המגולמת בשניצל וצ'יפס, אצילות הלובשת כסות של פלאפל, סלט המטעין את קו המרוץ, ליצ'י השובר מוסכמות, סלמון המאחד משפחה ותפנית בקריירה המתרחשת בזכות שמאלץ. מעל כל פלייסמט  אישי של כל אחת מגיבורות הסיפורים מיתמרים אדי שמחה, צער, גאווה, אובדן, תובנות ומעש מתבשיל חייה. כל סיפור מקפל לתוכו זיכרונות ורגשות עזים הקשורים לאוכל – געגוע לשורשים, לטעמים המנחמים של בית אימא, לחיקם של אהובים שאינם, תשוקה לחיים אחרים, כמיהה לניחוחו של חיבוק. 

 

איילה רהב משרטטת בשפה קולחת ומדויקת בסיפורים הקצרים קשת רחבה של גיבורות לצד האוכל ואת האוכל לצד הגיבורות שלו. ולחלק ניכר מן הסיפורים מצורפים מתכונים מעוררי תיאבון למאכלים נבחרים המופיעים בסיפורים.

 

 המשולש אוכל–לב– געגוע נצבע בצבעי המנות, התבלינים, הסערות וההשלמות כמצלמה הממקדת את העדשה בפריט אחד. מתוך ההדגש הזה נוצרת תמונת עולם של הגיבורות ודרכה נפתח צוהר לנפתולי נפשן או לרגעים מכוננים בחייהן, כשהן מחפשות סנכרון טוב יותר בין מגירות הלב שלהן וחייהן החיצוניים. לעתים בכוחם של ניחוחות תבשילים לברוא בגיבורות הסיפורים תובנות בעלות עוצמה – איזה שינוי לעשות, מה לפרק ומה להרכיב, מה חשוב ומה טפל. 

 

איילה רהב (61), נשואה + 2, מתגוררת בתל אביב, תרגמה ספרים רבים מאנגלית ומצרפתית. לאחר שנים ארוכות בתחומי הפרסום, היזמות וההייטק, שבה לאחרונה לאחת מאהבותיה הגדולות - הכתיבה.    

 

זהו ספרה השלישי של רהב. קדמו לו "פרסום בטלוויזיה – המדיום, המסר, הכסף" שכתבה עם אבי ניר (הוצאת "מטר", 1993) וספר הילדים "חיית פרסום" (הוצאת "מטר", 1995). "ספרי הראשון יצא טרום תחילת הטלוויזיה המסחרית והיווה מדריך לטלוויזיה כמדיום פרסומי. כיום זה נראה מאד ברור וטריוויאלי, אבל אז השפה הזאת הייתה לא מוכרת, מקורות המידע לא היו נגישים כמו היום. מכיוון  שבעבודתי הייתי אחראית אז על תקציבי פרסום גדולים של חברות בינלאומיות שבמדינות אחרות וראיתי שאין לי, ולאחרים סביב, כלים לקבלת החלטות בתחום, הקדשנו שנה לכתיבת הספר, שהפך לימים לאורים ותומים בתחילת ימיה של תעשיית הפרסום בטלוויזיה. הספר השני היה ספר לילדים שהסביר להם מהו פרסום ותאר להם את התהליך הפרסומי דרך העיניים של כלבו של פרסומאי".  

 

לאחרונה החלה איילה רהב בכתיבתו של ספר חדש.

 

"געגועים לפלייסמט" מאת איילה רהב. עריכה קולינרית: הילה אלפרט. הוצאת קולמוס, 150 עמודים. מחיר לצרכן 76 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים,  בחנויות הספרים המקוונות ואצל המחברת www.kulmus.co.il.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה