רשומות

יום רביעי, 26 באפריל 2017

על 3 ספרי מתח חדשים ומצוינים


בתקופה האחרונה הז'אנר החביב עלי משתלט על כל זמן הקריאה שלי. ספר מתח טוב משלב הנאה, עניין, עומק וחידתיות. שלושת הספרים האחרונים שקראתי הם כאלה. האחד קלאסי- זורז' סימנון בסדרת הפקד מגרה המופתית. בנג'מין בלאק עם עלילת היעלמות המתרחשת בדבלין של שנות החמישים וטוני פרסונס עם תעלומת רצח שקצבה רצחני לא פחות מהרציחות המתרחשות בלונדון.

נהניתי לקרוא בזה אחר זה ספרי מתח מעידן אחר וספר מתח בן זמננו. להבחין בשינויים של ספרות המתח העכשווית, בקצב השונה, באמצעים השונים לפענוח הפשע ולאופן ההתייחסות לגיבורים. מפתיע להבין שהרבה לא השתנה, צרפת של אחרי מלחמת העולם השנייה של ז'ורז' סימנון מתמודדת עם גלי הגירה, עובדים זרים ופשיעה בדיוק כפי שקורה כיום.

אז בואו נתחיל-

המת של מגרה- זורז' סימנון

 
הפקד מגרה הוא אחת הדמויות הידועות ביותר בספרות הבלשית. ז'ורז' סימנון כתב 75 רומנים ו-28 סיפורים קצרים על הפקד היצירתי שעובד במשטרת פריז. התקופה בה מתרחשת העלילה היא מיד לאחר מלחמת העולם השנייה ובפריז של אז. ההנאה בקריאה היא לא רק מהמעקב אחר חקירתו של הפקד הצרפתי, אלא גם מהצלילה אל תקופה שחלפה, אל המנהגים, ההתנהגות, הרחובות, החפצים שאינם עוד. העולם הזה קיים רק בין הדפים והאפשרות הזו של להתקרב ולהכיר את שהיה וחלף היא, בעיניי, מתנה של ממש.

העלילה מתמקדת באלמוני המתקשר נסער אל הפקד מגרה ומבקש את עזרתו כיוון שהוא חושש שעומדים לרצוח אותו. השיחה מתנתקת אבל האלמוני מצליח לטלפן שוב ושוב מבתי קפה ברחבי פריז ומבקש עזרה. הפקד מנסה לאתר אותו ושולח שוטרים לחפש אחריו, אך ללא הצלחה. הידוע מראש אכן מתרחש ולמחרת מתגלה גופת האלמוני בכיכר קונקורד. כמו מגרה, גם אנו הקוראים, רוצים לדעת מי היה האלמוני, מדוע נרצח ומי היו הרוצחים.

החקירה אותה מנהל מגרה כדי לגלות מי היה האיש מתרחשת באופן שונה מהמוכר לנו כיום. היא מבוססת על חשיבה והיסקים יצירתיים, על אינטואיציה וחושים מפותחים. קצב החקירה איטי ומתאפשר לנו, הקוראים, לקחת חלק בדרך החשיבה המיוחדת, בהתנהגויות המכוונות של מגרה ובמשחקים החידתיים שלו.  הדמויות ברומן מפתיעות, מסקרנות, בלתי צפויות.

העלילה מלאת מתח ומסתורין, יש בה הומור דק וצל של חיוך מהנה במיוחד.

התרגום של רמה איילון מוסיף להנאה, מדייק ושומר על רוח התקופה

המת של מגרה- ז'ורז' סימנון, תרגמה מצרפתית: רמה איילון, הוצאת עם עובד. 230 עמ'. 68 ש"ח

המפתח שמתחת לאבן- בנג'מין בלאק



בנג'מין בלאק הוא שם העט של הסופר והמחזאי האירי ג'ון בנוויל שזכה בפרס מאן בוקר על ספרו "הים"  וכן בפרס פראנץ קפקא ועוד. את המותחנים שלו כתב תחת שם העט והמפתח מתחת לאבן הוא השלישי בסדרת מותחני פשע המתרחשות בדבלין של שנות החמישים וגיבורם הוא קוורק, פתולוג דבלינאי המתמודד עם בעיית אלכוהול.

פיבי, בתו של קוורק, חוששת שקרה משהו רע לחברתה הטובה אייפריל. במשך שבועיים חברתה לא יצרה קשר ואין מי שיודע היכן היא. פיבי פונה לאביה ומבקשת שיעזור לה לחפש את אייפריל. קוורק נעתר לבקשה ומערב את מפקח המשטרה הוותיק האקט ואת חבריה של פיבי, בניסיון לפתור את תעלומת היעדרותה של אייפריל.

דבלין הקודרת, הגשומה והקרה קמה לתחייה. מזג האוויר הוא חלק אינטגראלי בעלילה והתיאורים הצליחו לגרום לי לחוש בערפל ובקור. גם אצל בלאק כמו אצל סימנון יש תחושה אמיתית של תקופה אחרת וזמנים אחרים והוא מצליח ליצור אווירה של פעם תוך אזכור רחובות, בתי מלון, גשרים ופארקים. דבלין שלו היא עגמומית, קרה וקודרת.

העלילה לוקחת אותנו אל מבני הכוח בדבלין ואל משפחתה הידועה של אייפריל, החוששת מפרסום, מסרבת לשתף פעולה עם החקירה, מסתירה ומאיימת. מהר מאד הבנתי שההיעלמות קשורה למשפחה ועקבתי בדריכות אחר קוורק בניסיונותיו להבין מה קרה. בלאק עוסק בעלילה בנושא הקשר בין אנשים. בכך שאיננו יכולים להכיר באמת את זולתנו. שאנו מכירים רק את אותם חלקים שהם בוחרים להציג לפנינו ושאנשים מצליחים להסתיר סודות רבים תחת חזות שלווה.

זה רומן מתח אפל, מלא סודות, כתוב נהדר וסוחף לקריאה.

התרגום של סמדר מילוא מעביר את העגמומיות ואת רוח הדברים היטב.

המפתח שמתחת לאבן- מאת בנג'מין בלאק תירגמה מאנגלית: סמדר מילוא. הוצאת עם עובד. 344 עמ'. 88 ₪.

תיק רצח- טוני פרסונס

 
ספר מתח עכשווי, מותח, בעל קצב מהיר ומשכנע. העלילה עוסקת בשרשרת רציחות סדרתיות של קבוצת חברים שלמדו יחד באחת הפנימיות היוקרתיות של בני המעמד הגבוה לעשירים באנגליה.

הבלש, מקס וולף, הורה יחידני המגדל את ביתו הקטנה ומתמודד עם כל הכרוך בכך, מוצב במחלקת הרצח כפרס על מניעת פיגוע טרור. בשבוע הראשון במחלקה מצרפים אותו לצוות החוקר את הרציחות והוא יוצא בעקבות הרוצח.

שני הפרקים הראשונים בספר הם למעשה שני פרולוגים מותחים במיוחד. הראשון, מתאר מקרה אונס ורצח של נערה שאירע לפני עשרים שנה. השני עוקב אחר מבצע של המשטרה המנסה לנטרל מחבל מתאבד המתכנן לפוצץ את עצמו בתחנת רכבת הומה אדם. סיפורי 2 הפרקים הללו מלווים אותנו לכל אורך העלילה.

מקס יוצא בעקבות הרוצח, מסתמך על האינסטינקטים שלו ותוך כדי שהוא מתקרב לפענוח הוא מגלה שגם חייו בסכנה. הדינאמיקה המשפחתית בספר מעניינת מאד. האינטראקציה בין הבלש לביתו נוגעים ללב ואמינים. סיפור הרציחות מתוחכם, מותח ומזעזע ולאחר הפרק הראשון אני כקוראת, רציתי בנקמה ופחות או יותר שיערתי מה עומד לקרות, אך זה לא פגע ברמת המתח והעניין ועקבתי בדריכות אחר מהלכי המשטרה והפיתולים בעלילה.

נראה לי כספר שיעובד בקרוב לסדרת טלוויזיה מותחת. יש לו את הנתונים המתאימים לכך. אכזרי, קצבי ומותח.

התרגום של יואב כ"ץ שומר על הקצב המהיר והסוחף של העלילה.

תיק רצח מאת טוני פרסונס, תרגם מאנגלית- יואב כ"ץ. הוצאת עם עובד. 365 עמ' 98 ₪.

 

 

 

The first two chapters of the book are very tense and gripping in two totally different situations, but then the pace slows right up.

 

Elegy for Apr

 

.

 

,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה