רשומות

יום שבת, 15 באפריל 2017

על 5 ספרי ילדים מיוחדים ומומלצים במיוחד



הפעם אסקור 5 ספרי ילדים ביניהם ספר שהוא קלאסיקה "ביקור הצעצועים" של ימימה אבידר- טשרנוביץ'. ספר מצולם על כלבלבה ושמה פנדה שכתב מאיר שלו וצילם דן גולדפינגר. סיפור על ילד כחול של נורית משה. ספר על השטויות שסבא אומר שכתב אפרים סידון ואייר דני קרמן וספר על מקהלת החיות שהקים האריה מלך החיות מאת אירית ויסמן- מינקוביץ.

"ביקור הצעצועים" מאת ימימה אבידר- טשרנוביץ

 
הספר "ביקור הצעצועים" הוא בעיניי קלאסיקה שהצליחה לשרוד את מבחן הזמן וטוב עשו "עם עובד" שהדפיסו מחדש את ספר הילדים המלבב והנוסטלגי הזה. יצירותיה של ימימה- אבידר- טשרנוביץ עוסקים בחיי היומיום של הילדים ועושים זאת בשפה פשוטה, בהירה ומובנת. כך גם בספר הילדים הזה.

הסיפור עוסק בצעצועיה המודאגים של הילדה רמה. זה שלושה ימים שהיא לא באה לשחק איתם והם נמצאים בארגז שבמרפסת עצובים ותוהים. הבובה שולה דוחפת את הכדור שיתגלגל ויבדוק מה קרה לה. הכדור חוזר ומדווח שאימא של רמה עומדת עצובה במטבח כי רמה חולה והוא תוהה מה פשר המילה "חולה". הצעצועים מחליטים שיש לבקר אותה ויוצאת לה תערוכת צעצועים ובראשה הכדור המכיר את פינות הבית, אחריו המתופף הקטן, העגלה עם הקוביות, החיות שצפצפה להן בבטן ובובה שולה. הצעצועים מוצאים את רמה החיוורת במיטתה ואת הרופא בודק אותה. הרופא שומע את הצעצועים ומפנה את תשומת ליבה של רמה אליהם והיא שמחה לראותם. הרופא מבשר לצעצועים שרמה תחלים בקרוב ושיחזרו למרפסת להמתין לה והם חוזרים בשמחה לארגז שלהם.

כך, בסגנון ענייני, רענן, בהיר ואופטימי עוסקת ימימה במחלת ילדים המעוררת דאגה. הדרך שבה היא מאנישה את הצעצועים כמובן מאליו, ידבר אל לב הילדים ואל דמיונם. הם יזדהו עם דאגתם לרמה החולה וישמחו לדעת שהיא עומדת להחלים.

זה ספר שחיבר אותי לימי ילדותי. הן מבחינת הצעצועים שמוזכרים בו והן מבחינת האווירה שיצר המאייר דיוויד הול של פשטות ותום נוסטלגיים. יש רכות וחום באיורים והגוונים הבהירים מוסיפים אופטימיות וחן.

סיום הסיפור מאפשר לילדים להמתין יחד עם הצעצועים להחלמתה של רמה ולאחל לה להבריא מהר. הילדים שותפים בסיפור ולוקחים בו חלק.

דורות רבים של ילדים גדלו על סיפוריה של ימימה אבידר –טשרנוביץ (1909-1998)כלת פרס זאב ופרס ישראל. הסיפור "ביקור הצעצועים" הוא אחד מסיפוריה הראשונים ואני בטוחה שילדיכם יאהבו אותו כפי שאהבנו אנחנו.

"ביקור הצעצועים" מאת ימימה אבידר- טשרנוביץ. איורים- דיוויד הול. הוצאת עם עובד. ללא מספרי עמודים. מחיר לצרכן- 64 ₪.

 

"הילד הכחול שידע הכול" מאת נורית משה

 


הספר עוסק בילד שונה מכולם. ילד שנולד כחול ויכול היה לשמוע ולראות "איך בלב בני האדם מתרוצצות מחשבות" קשה לו לקבל את השונות שלו ואת היכולת לשמוע מה אנשים חושבים עליו והוא מבקש משאלה " איני רוצה עוד לשמוע מחשבות של אחר" כשהוא מצליח בכך הוא גם מצליח לחזק את בטחונו בעצמו, לאהוב את מי שהוא ולקבל את השונות שלו.

 

הספר כתוב בחרוזים בהירים, קלילים ומובנים ומצליח לעסוק בנושא השוני של כל אדם באופן שיהיה מובן לילדים. לאחר קריאה משותפת עם ילדכם ניתן לשוחח על ייחודנו לעומת אחרים, על בטחון עצמי וקבלת עצמי מול חברה שלעתים יכולה להיות מאוד עוינת מכל מיני סיבות.

 

האיורים הבהירים והרכים הם של יונת קציר. אהבתי את בחירת הצבעים הקלילה ואת העדינות שקיימת בתווי הפנים של הילדים המצויירים. יש הרבה תום ויופי באיורים שמוסיפים לייחודיות הסיפור.

 

זהו ספר הילדים הראשון של נורית משה (59), אם ל-2 בנות שני ומורן, תושבת גבעתיים, עוסקת בתחום התיירות. לפני כשנה הוציאה נורית את ספר השירים הראשון שלה "שחוק ולבן בצבעים" ובו שירים מתקופת נעוריה ועד עצם היום הזה.

 

נורית משה מספרת כי "הסיפור נכתב בראשי לאורך שנים רבות מאז היותי ילדה שונה (ישראלית) בגרמניה שאחרי המלחמה, שעדיין מתגלים בה מפעם לפעם ניצנים חדשים של שנאת האחר והשונה".

 

"בגיל 10 'הוגליתי' לגרמניה בעל כורחי ותוך חודשיים-שלושה הייתי אמורה להשתלב בבית ספר גרמני וללמוד שתי שפות חדשות בו-זמנית (גרמנית ואנגלית) . למותר לציין שהשנים האלה היו מתסכלות וקשות לעתים עד כאב. בשנים ההן האמנתי שאני שונה מכולם. לא ידעתי את השפה של הילדים, את המנהגים, את המשחקים ששיחקו בהם, בקיצור הייתי נטע זר. נוסף לכך הייתי 'שמנמנה' בלשון המעטה וגם על זה קיבלתי, כהרגלם של ילדים, לא מעט הערות פוגעות ומעליבות. אז המורה ביקשה שנכתוב חיבור על כל נושא שלא יהיה. אני כתבתי חיבור על מכונה שיודעת לקרוא מחשבות... בתחילת החיבור כתבתי כמה שאני משתוקקת לדעת כל מה שחושבים עליי ולאט לאט בהמשך הסיפור הבנתי שאני ממש לא רוצה לקרוא מחשבות ושזה הדבר הכי נורא שיכול לקרות לי. ככה נולד הסיפור על הילד הכחול שהיה גם שונה מכולם וגם ידע לקרוא מחשבות. לצבע הכחול יש חשיבות לגביי. כל החיים הייתי בטוחה שאני מכוערת, כי רק מחמאה אחת שמעתי מילדות על מראי: כמה יפות העיניים הכחולות שלי". בסופו של דבר האמנתי שהדבר היחיד שיפה בי הן העיניים הכחולות... מכאן עשיתי חיבור אל הילד הכחול שבעצם היה כולו יפה מעצם היותו כחול".

 

"הילד הכחול שידע הכול" מאת נורית משה. איורים: יונת קציר. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 ש"ח, לגילאי 10-5. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

מקהלת החיות מאת אירית וייסמן-מינקוביץ

 


הספר עוסק ברצונו של האריה מלך החיות להקים מקהלה כמו שיש לבני האדם. מקהלה שתתפרסם ברחבי העולם. "הקשיבו היטב, כל החיות!" הוא שואג. "עליכן להתייצב בפניי ולשיר באוזניי, והחיה בעלת הקול הערב ביותר – היא תהיה סולנית המקהלה!" חיות רבות מגיעות מכל קצוות הממלכה כדי להיבחן לתפקיד, כל חיה והקול המיוחד שלה, כל חיה בטוחה שהיא המתאימה ביותר להיות סולנית המקהלה. אך האריה מוצא חיסרון בשירתה של כל אחת מהן וכבר עומד לומר נואש. האם הוא ימצא את החיה בעלת הקול המושלם?

 

הפרה נפסלת וכך גם הדבורה. התרנגול והחמור הם בעיניי האריה בעלי קולות צורמניים ומחרישי אוזניים. ואז מגיע הזמיר ומציע למלך הצעה שהאריה דוחה בתחילה אך לאחר מחשבה נוספת מבין שהזמיר צודק.

 

סיומו של הסיפור הוא בהבנה שיש להתחשב ברצון כולם ולתת מקום לכולם גם אם אינם מושלמים.

 

האיורים המקוריים והססגוניים הם של אירנה פוליאק. ציורים גדולים, עזים ויפים אשר מוסיפים עניין ויופי לכתוב. הספר מיועד לגילאי 6-4.

 

אירית וייסמן-מינקוביץ, משוררת וסופרת, פרסמה 25 ספרי ילדים עד כה. מספריה שיצאו בהוצאת דני ספרים: "מי ישחק איתי?", "הארנב קלי קלות", "המלך עכשיו ומיד", "חושך בהזמנה", "הפרפר עם הכנפיים השקופות", "ניר מבקר בבית אחר" ו"שביל האותיות המכושפות".

 

"מקהלת החיות" מאת אירית וייסמן-מינקוביץ, איורים: אירנה פוליאק, הוצאת "דני ספרים", 24 עמודים, מחיר לצרכן 64 ש"ח, לגילאי 4-6, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

שטויות שסבא אומר מאת אפרים סידון


 

הספר הכי חמוד ומתוק לפעוטות שקראתי בחודשים האחרונים. הוא מלא דמיון והומור ומלווה בקריצה חייכנית שאומרת אני לא יכול לעבוד עליכם. האיורים של דני קרמן הם חלק בלתי נפרד מהכתוב ומוסיפים לו חיוך והנאה רבים.

 

ישבתי עם נכדתי בת ה-4 וקראנו יחד את הספר. שתינו התגלגלנו מצחוק ויחד חזרנו על השורות " דבר כזה יכול להיות? לא! סבא פשוט אומר שטויות".

 

הספר מאפשר את הקשר היפה שבין הסב לנכדיו, הוא מספר להם סיפורים שטותיים והנכדים יודעים שזו בדיה ומצהירים על כך בקול גדול וכך עושים גם הקוראים.

 

"סבא אומר שראה דגים, במכונית אדומה וגדולה נוהגים" כך מתחיל הספר. בכל דף סבא אומר משהו שהוא שטותי ולידו איור המתאר את הנאמר. סבא אומר שראה הכל במו עיניו, אבל אנחנו, הקוראים, לא מאמינים לו ועוברים לדף הבא למצוא חולצות שיושבות לשולחן ואוכלות קציצות.

 

זה ספר שילדים יתחברו אליו, יאהבו ויצחקו ממנו ולא רק הילדים ואני ממליצה עליו בחום רב.

 

אפרים סידון הוא סופר, בעל טור, תסריטאי ומחזאי ישראלי, העוסק בעיקר בסאטירה. חיבר עשרות ספרים לילדים.

דני קרמן הוא מאייר, סאטיריקן ומעצב שזכה בפרסים רבים, ביניהם עיטור אנדרסן לספרות ילדים.

 

שטויות שסבא אומר מאת אפרים סידון, איורים- דני קרמן, הוצאת "עם עובד". ללא מספרי עמודים. מחיר לצרכן- 68 ₪.

 

פנדה יוצאת למרעה מאת מאיר שלו


פַּנְדָּה עוֹד קְטַנָּה וְגָרָה בְּדִיר הַכְּבָשִׂים עִם אִמָּא שֶׁלָּהּ,
אֲבָל הִיא רוֹצָה מְאוֹד לָצֵאת אֶל הַמִּרְעֶה שֶׁמֵּעֵבֶר לַיַּעַר וְלַגְּבָעוֹת
לִרְעוֹת אֶת הָעֵדֶר כְּמוֹ כַּלְבַּת רוֹעִים גְּדוֹלָה

הסיפור עוסק בגורת כלבי רועים בשם פנדה שאינה רוצה להישאר ליד אמה, היא רוצה להצטרף אל ה"גדולים" ולנהוג כמוהם. לרעות את הכבשים. את עלילותיה מלווים צילומיו היפים של דן גולדפינגר. צילומי שחור לבן הממחישים להפליא את הרפתקאותיה של פנדה.

 
פנדה מנסה להשתלב בעולם המבוגרים ועוברת בין חיות המשק השונות כדי לשכנע אותם לתת לה לרעות אותם. כשהיא לא מצליחה בכך היא חומקת מהדיר ומתחילה מסע מייגע אל המרעה, תוך כדי מכשולים רבים שנקרים בדרכה. לבסוף, היא מצליחה להגיע ופוגשת את בני משפחתה שעוזרים לה ללמוד את העבודה ולרעות את הצאן. כשהעדר חוזר הביתה לקראת הגז, מבקשת פנדה להיות שוב ה"פנדושה הקטנה" של אמא ולגדול עוד קצת לפני צאתה לעבודת המרעה.

התאהבתי בספר מהדף הראשון. זה ספר שונה מאד מספרי הילדים של ימינו. מעטים הילדים היודעים כיום איך רועים כבשים. מה עושים כלבי רועים? מהו מרעה? וגם אם לקחנו אותם לחוות חיות במושב או בקיבוץ והסברנו והראינו, זה עדיין בגדר עולם רחוק. מאיר שלו מקרב את העולם הרחוק הזה לילדינו. דרך סיפורה של גורת הרועים הוא מספר את סיפור החקלאות בארץ ואת סיפורה של ישראל היפה. הוא עושה זאת בכתיבה נהדרת, זורמת ומובנת גם לילדים צעירים מאד ויחד עם הצילומים היפהפיים הממחישים את הטקסט מתקבל ספר שלדעתי, חייב לתפוס מקום במדף הספרים של ילדיכם.

בילדותי קיבלתי את הספר "לחופש נולדה" של ג'וי אדמסון. הספר סיפר את סיפורה של גורה לביאה וכלל גם צילומים. ג'וי וג'ורג' אדמסון גידלו את הגורה ולבסוף שיחררו אותה חזרה לטבע. אני לא שוכחת את הספר ההוא. ספרו של מאיר שלו הזכיר לי באופן הסיפור ובצילומים את " לחופש נולדה". גם כאן מסופר על עולם טבע, גם כאן הגורה פנדה מחפשת את עצמה ויוצאת אל השטחים הרחבים לבדה ומתמודדת עם קשיים. כפי שהסיפור של הגורה הלביאה כבש את ליבי, כך גם סיפורה של פנדה הקטנה שיצאה למסע מסוכן ושבה הביתה בשלום.

פנדה יוצאת למרעה מאת מאיר שלו, צילומים- דן גולדפינגר. הוצאת "עם עובד". 48 עמ'  מחיר לצרכן- 74 ש"ח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה