רשומות

יום רביעי, 19 באפריל 2017

על ספרי מבוגרים ונוער חדשים- סיפורת, הרפתקאות ושירה


חופשת פסח אפשרה לי זמן קריאה. יכולתי להתרווח בשקט, בלי מטלות דחופות שיש לבצע ולקרוא את הספרים שנשלחו אלי לסקירה. חלקם כבשו את ליבי מיד. חלקם לא התמסרו בקלות ואל ספרי השירה יש צורך לשוב בשנית.

 

מסע בזמן עם אוגר מאת רוס וולפורד
 
 

זוכה פרס "ניו יורק פאבליק לייבררי" לספר הילדים של השנה, 2016

 

ספר נוער מהנה גם למבוגרים האוהבים הרפתקאות ופנטזיה (כמוני) הוא כתוב בפשטות מחויכת, קריא וקליל למדי.

 

גיבור הספר הוא נער בן 12 היוצא למסע בזמן. ליום הולדתו ה-12 מקבל אָל צ'ודהארי מכתב מאביו המת. המכתב מפנה אותו אל מרתף ביתם הישן, שם הוא מוצא מכונת זמן המורכבת מגיגית פח ומחשב ישן. במכתב גם מוטלת עליו משימה: לחזור בזמן לשנת 1984 ולמנוע את תאונת הקרטינג שבה אביו עתיד למצוא את מותו. אבל כפי שאל מגלה במהרה, חזרה בזמן שלושים שנה דורשת יותר מדמיון ואומץ, אלא גם לשקר לאמא שלך, לגנוב טוסטוס ולהעלות את בית הספר באש – אה, וגם להציל מדי פעם מסכנה את אוגר המחמד שלך...

 

זוכה פרס "ניו יורק פאבליק לייבררי" לספר הילדים של השנה, 2016

 

"ספר מענג שהוא שילוב בין ספרי מסע בזמן קלאסיים לספר הרפתקאות מצחיק ומסחרר שלא תוכלו להניח מהיד." – קירקוס ריוויו

 

"וולפורד הצליח להוציא מתחת ידיו ספר מסע בזמן מנצח! הקוראים הצעירים לא יתאכזבו!" – בוקליסט

 

"ספר מקורי, מצחיק, כתוב כהלכה ומרשים!" – The Sunday Times

 

"מרגש, מטופש ומלהיב בעת ובעונה אחת. זהו סיפור מסע בזמן בלתי נשכח, פרי עטו של כוכב עולה בשמי ספרות הילדים." – Waterstones

 

"סיפור מרגש על משפחה, עצב, אהבה ואוגר..." – Daily Express

 

"מסע בזמן עם אוגר" מאת רוס וולפורד, מאנגלית: נעמה בן דור, הוצאת "דני ספרים", 362 עמודים, מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il


"יש מישהו אחר" מאת נגה מרון

 


הספר "יש מישהו אחר" מאת נגה מרון בהוצאת הספרים "אוריון", מעביר את הקוראים לישראל של שנת 2027 - עשר שנים מהיום. איה  ברנר, רווקה אמריקנית בת 38 טסה לביקור בישראל. עשרים שנה לפני כן היא ביקרה כאן עם קבוצת נוער, התאהבה בנער הראל, וגם באווירה של ישראל, בה חלמה לבנות את עתידה. אך דרכי השניים נפרדו כשחזרה לארצות הברית. משפחתה הגרעינית הרוסה, קשריה עם גברים לא צלחו, ועתה היא עובדת על דוקטורט ביחסים בינלאומיים במזרח התיכון. מייל מפתיע מהראל מציע לה לבוא לבקר בישראל, היא נדלקת ונוסעת בלב מלא תקווה וציפייה.      

כבר במטוס מתרחש אירוע בעייתי, בהמשך שהותה בארץ חווה איה אכזבה מאהבתה, וגם מהמציאות בישראל של שנת 2027 טופחת על פניה – חוקי ההלכה הדתית שולטים, אין  השקעות מחו"ל,  מיטב המוחות היצירתיים עזבו את הארץ, הטרור מעצים, שחיתות והזנחה שוררים בכול. למרות כל זאת הישראלים ממשיכים לתמוך בשלטון הקיים, משום שהם אינם רואים באופק כל אופציה אחרת. רוח הזמן ושאיפתם המשותפת של תושבי המדינה על גווניהם השונים מביאים איתם אופציה חדשה, והם מאמינים שהודות לה יזכו לחיים טובים באווירה דמוקרטית. 

"יש מישהו אחר" הוא ספרה השמיני למבוגרים של נגה מרון (88), פלמחניקית ואשת חינוך ילידת ירושלים ותושבת תל אביב. ספריה האחרים הם בעיקר לנוער ביניהם "חירות", סידרה  בת תשעה  חלקים בהוצאת ידיעות אחרונות אשר מנגישה לנוער את סיפורה של מדינת ישראל באמצעות סיפור התבגרות של נערה מדור תש"ח.

"יש מישהו אחר"  מאת נגה מרון. הוצאת הספרים "אוריון", 238 עמודים. מחיר לצרכן 75 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il .

מודעה בעיתון ושדים אפלים מאת טלי נתיב-עירוני



רומן שעלילתו מתרחשת בתל אביב של ראשית שנות ה- 90, ובמרכזו סיפור מתח תוך מבט נוקב על בני הדור השני של השואה.

 

בספר, שבו מרכיבים ביוגרפיים ובדיוניים, טלי נתיב-עירוני לוקחת את הקוראים אחורנית בזמן ופורשת לפנינו ביד אמן רגישה מארג עלילות ומערכות יחסים בין הדמויות ומטפלת בנושא השואה והדור השני באופן מעורר השראה, בלשון חדה, לא מתנצלת, כנה ועם זאת מתוחכמת. כתיבתה  ייחודית, נועזת ואפילו חצופה.

 

אל חייה של אילנה גלבוע, מורה להיסטוריה בבית ספר תיכון, נשואה לקובי, רופא ואם לשניים, מגיחה מודעה בעיתון הקוראת למתנדבים לתיעוד ניצולי השואה. בניגוד לכל היגיון ועל אף לחציהם של בני משפחתה היא נענית למודעה ונשאבת אל האתגר הגדול של חייה. עיסוקה הצדדי החדש הולך ומשתלט עליה והופך לאובססיה. במקביל היא עוסקת בחיפוש אחר סוד משפחתי אפל שקשור בעברה שלה, חלומותיה מנבאים פורענות מתקרבת והיא מתנחמת בחיקו של אחֵר, עד לסוף הטרגי המפתיע הבלתי נמנע.

 

העלילה מתרחשת בימי מלחמת המפרץ, בספטמבר 1990, סאדם חוסיין שליט עיראק פולש לכווית, והישיבה בחדרים האטומים ומסכות הגז מהווים עננה נוספת המרחפת מעל ראשיהם של אילנה ובני משפחתה ומשמשים תזכורת לימים האפלים של טראומת השואה ול"הליכה כצאן לטבח."

 

יש בספר תיאור מרתק של טראומות דור ההורים שחוו את השואה, טראומת הדור השני, וסודות שמרחפים באוויר וגם סיוטים שמלווים את אילנה, ויש גם רצון אז שלה להעביר את הידע על השואה לתלמידיה בבית הספר, גם כאשר הנושא לא בתוכנית הלימודים שלה, והיא אף משלמת על כך באיבוד משרתה.

 

בסיפור מוצגת גם סוגיית הצברים אשר התייחסו בזלזול לניצולי השואה: "כן, לא היית היחיד. כל החברה הישראלית לא רצתה לשמוע," אמרתי. "זלזלו בהם. ראו בהם צאן שהלך לטבח. אמרו להם שהם התנדבו למות. כן, התנדבו. אולי הרגישו אשמים שלא עזרו להם שם."

 

 

מודעה בעיתון ושדים אפלים הוא ספרה השני של טלי. ספרה הראשון אלה במילעֵיל (זמורה-ביתן-מודן, שנת 2000) עוסק בסיפור חייה של צעירה המנסה ללא הצלחה למצוא את דרכה בכתיבה, ואינה מסוגלת להתגבר על המחסומים הכרוכים בכך. בתוך כך מתברר שהבריחה שהיא עוסקת בה ללא הרף - בריחה מהחיים, מהארץ, מסודות העבר, מאנשים אהובים שנטשו אותה ובעיקר מעצמה - היא המעצור העיקרי לכתיבה, ועד שלא תבחר בחיים, במקום בעיסוק האובססיבי במוות, לא תחלץ מהמבוי הסתום.

 

 

"מודעה בעיתון ושדים אפלים" מאת טלי נתיב-עירוני. הוצאת הספרים "אוריון", 254 עמודים. מחיר לצרכן 69 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il


אלמה וביורן מאת מלכה אדלר

 

רומן אהבה שעלילתו מתרחשת בנורווגיה ובישראל. גיבורי העלילה הם אלמה – ישראלית נשואה אם לבן ובת, וביורן נורווגי גרוש אב לשני בנים.

 

אלמה בת ה- 29 הנשואה לבעל מנוכר, אם לילד, יוצאת לטיול מאורגן באירופה הקלאסית עם חברה. בהגיעם לנורווגיה, חברי הקבוצה מוזמנים לשתות שמפניה בלובי המלון. היא רוצה להישאר בחדרה אך חברתה לוחצת עליה לבוא. חברי הקבוצה פוצחים בריקוד הורה כטוב ליבם ביין, אלמה נגררת למעגל למורת רוחה. ביורן, גבר נאה היושב בבר המלון רואה אותה. הוא מזמין אותה לחדרו. היא נעתרת. הם עוברים לילה מטלטל.  למחרת בבוקר עולה אלמה על מעבורת עם חברי הקבוצה מבלי שהספיקה להיפרד מביורן העובד כרופא בצבא – מלווה טייסים באימוניהם. ביורן מחפש אותה, ומגיע אליה באמצע הלילה.

 

ארבעה ימים הספיקו לאלמה כדי ללמוד מה זאת אהבה. "שוקולדה ים תיכונית חמה שלי", קרא לה הוויקינג שלה, כך קראה לו, והטיס אותה לשחקים. היא חוזרת לארץ, הוא רוצה לבוא אחריה, אך היא בוחרת לא לעזוב את הבית ונשארת עם בעל אמיד, המנהל בגאון משתלה משגשגת, ומעצב גינות פרטיות ופארקים עירוניים. אלמה אינה מאושרת. הציור בו היא עוסקת, מעניק משמעות לחייה. ובכל זאת אז, לפני עשרים ואחת שנים, היא בחרה לא לעזוב את הבית ולהישאר עם בעל דוקר. בגלל הילד וגם בגלל הביטחון.

 

21 שנים לאחר מכן היא טסה לנורווגיה לחתונת בנה איתמר עם אנה אהובתו הנורווגית, "אלוהים איך זה קרה?" היא זועקת ואין בה שמחה. היא מתייסרת, האם לחפש את אהובה משכבר?  הטיסה לשם לוקחת את אלמה למסע אחורה בזמן – אל ילדותה במושבה הקטנה בדרך לצפת, אל יחסיה עם אמה אלגרה ילידת סלוניקי, אל המפגש עם הנורווגי ואל הציור שהציל אותה מחיי שיממון והעניק משמעות לחייה. זהו גם מסע אל נופי הגליל האהובים, אל הניחוחות והצבעים של ילדותה ואל הצלילים של אז, צלילי שפת אמה – הלאדינו.

 

דרך התמונות שאלמה מציירת ואלה שהיא רואה בעיני רוחה, אנו מתוודעים לחלומות של ילדה שאהבה לעוף, ליחסיה המורכבים עם ילדיה, ובעיקר לסיפור אהבה גדול מהחיים.  

 

מלכה (מטרני) אדלר, היא סופרת ומטפלת משפחתית וזוגית, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי, אוניברסיטת בר אילן, מלמדת בבית הספר לחינוך באוני' בר אילן – יועצות תואר שני. תושבת כפר סבא, ילידת כפר חיטים, ליד צוק הארבל שבגליל התחתון, בת למשפחה יוצאת בולגריה ואת שפת הלאדינו ספגה בבית הוריה בשנות ילדותה. כמו בספריה הקודמים, היא מצליחה לשרטט בסגנונה המיוחד והאותנטי וברגישות רבה דמויות הרדופות על ידי רוחות רפאים שהחיים חבטו בהן, ולמרות זאת בחרו באהבה.

"אלמה וביורן" הוא ספרה החמישי של מלכה אדלר. ספריה הקודמים: "שבי יפה, תחייכי" (מודן, 2011), "הילדה המסתורית של סבא" (ידיעות ספרים, 2005), "איצ'ו וברנרנד" (ידיעות ספרים, 2004),  "בואי דודה, נרקוד" (ידיעות ספרים, 2001),     

"אלמה וביורן" מאת מלכה אדלר, טפר הוצאה לאור, 422 עמודים. מחיר לצרכן 96 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: http://www.teper-p.co.il/


"הודו - הדיסנילנד שלי" מאת זהבה שילון

 
רשמים אישיים והתנסויות חדשות בהודו. וכן, אכן מדובר על אשתו של יגאל שילון, אך החוויות וההתרשמויות הן של הכותבת בלבד וליגאל אין חלק בהם.

זהבה מתארת בספרה את חוויותיה כתרמילאית בגיל השלישי במהלך שני מסעותיה בהודו. כיוון שביקרתי בהודו יכולתי להזדהות עם חלק מהדברים שכתבה. היא מתארת בספר את המפגשים שלה עם תרבות ומנהגים מעולם אחר. היא מעלה זכרונות מבית הוריה ניצולי השואה ומימי עבודתה כדיילת אוויר באל על ומחברת זאת למסע שעברה בהודו.

זה אינו יומן מסע ולא ספר הדרכה למטיילים. המסר אותו מעבירה זהבה הוא לנסות ולהעז. לאפשר לעצמנו חוויות מסוג אחר.

הספר כתוב בסגנון ישיר, ללא יומרה, ללא התחנחנות ומספר את סיפורה האישי של זהבה בשני המסעות שלה להודו. הראשון ערך 93 ימים והשני 55 ימים. במסעותיה ביקרה בעשר מדינות ומחוזות.

על ספרה אומרת זהבה " תם ונשלם פרק מיוחד בחיי, והנה הוא מוליד פרקי ספר של ממש. בספר זה זכיתי לנסח את חוויותיי האישיות משני מסעותיי בהודו. לא טרחתי לתאר את יופייה של הארץ, שכן היופי הוא בעיני המתבונן, וכל מי שמטייל בהודו יכול לדרג מקומות ואנשים במדרג היופי על פי טעמו האישי. כן טרחתי לתאר את התהליכים שעברתי בהודו כתרמילאית בגיל השלישי, שכן לתדהמתי הם עיצבו חלקים באישיותי גם בגיל מופלג יחסית".

 "הודו- הדיסנילנד שלי" מאת זהבה שילון. הוצאת "ספרי צמרת"/ צילומים: מיקי קורן, זהבה שילון, עוברי אורח/ עיצוב עטיפה: סטודיו ספרי צמרת - צמרת שי/ 224 עמודים 2016

ספר שירה- באו ממני אינם שלי מאת סיגל
 
 

ספר השירים "באו ממני אינם שלי" מאת היוצרת והמשוררת סיגל בהוצאת seagull, הוא ספר תובנות שלוקח את הקורא יד ביד אל מסע בתוככי החיים. שאלות שמעסיקות את כולנו זוכות לתשובות בשיריה של סיגל.

הנופים הנגלים הם האדם ופנימיותו, היקום והדרך, הטבע והדרו, החברה המשקפת, המלחמה, האהבה והזמן שלא אחת גורם לנו כמעט לאבד את מתנת ההווה.

 בעידן זה של חקר אישי ורצון להבין את רבדי החיים נותן ספר זה חוויית קריאה שונה ומעניינת.

סיגל, ילידת חיפה, עוסקת כל חייה ביצירה על כל גווניה. בעלת תואר ראשון בספרות ותואר ברפואה נטורופתית. "זאת הכתיבה שבאה אליי ואני רק אספתי אותה" מעידה הכותבת באחד השירים בספר.

"באו ממני אינם שלי" מאת סיגל. הוצאת seagull, עורכת לשונית: אהובה סתיו. עיצוב גרפי: הדס אי ירושלמי. 171 עמודים. מחיר לצרכן 85 ₪


אנה ואיש הסנונית מאת גבריאל סביט
 
 
 

אין זמן מתאים מזה כדי לשקוע אל מסעה המופלא של אנה בת השבע ואיש הסנונית. ספר הביכורים של גבריאל סביט הוא ספר רגיש, פיוטי ומרגש.

ב- 6 בנובמבר 1939 אביה של אנה יוצא מביתו למספר שעות. הוא עוזב מעט אחרי השעה 11. הוא לא חוזר לעולם. אביה של אנה היה מרצה לבלשנות באוניברסיטה בקרקוב "ומי שחייתה עם אדם כזה, חייתה כל יום בשבוע בשפה אחרת. כשאנה הייתה בת שבע, הגרמנית, הרוסית, הצרפתית והאנגלית שלה היו ברמה טובה". אנה נותרת לבדה ואז היא פוגשת את איש הסנונית.

איש הסנונית הוא גבוה, מוזר ומסתורי. כמו אביה, גם הוא בסכנה, וכמו אביה, יש לו יכולת מופלאה לדבר בשפות רבות: פולנית, רוסית, גרמנית, יידיש ואפילו ציפורית. כשהוא מזמן סנונית יפהפייה מהשמיים והיא נעמדת על כף ידו, אנה נשבית בקסמיו והולכת בעקבותיו אל לב היערות.

כפי שהבנתם, הסיפור מתרחש במלחמת העולם השנייה והגיבורה הצעירה בת השבע מתארת מנקודת מבטה את מה שקורה כשהעולם מתפוצץ. המסע שלה יחד עם האיש המסתורי מוביל אותה אל יערות פולין, היא אינה יודעת את זהותו אך בוטחת בו ויחד הם מתחמקים מאויביהם.

הספר המרתק כתוב היטב ומדויק. המציאות והתכנים קשים ולא פשוטים אך יש תקווה ויש אופטימיות בסיפור . ספר מומלץ בחום.

הספר זכה בתואר "ספר השנה לשנת 2016" של המגזין Publisher's Weekly ובפרסים רבים נוספים. הוא שהה שבועות רבים ברשימת רבי המכר של הניו-יורק טיימס.

"יוצא מגדר הרגיל." –
The Wall Street Journal
"זוהי סיפורת בצורתה הטהורה ביותר." –
The New York Times Book Review
"ספר מעורר השראה ומקורי." –
Kirkus Review

אנה ואיש הסנונית מאת גבריאל סביט. הוצאת דני ספרים. תרגום: דנה פלג. 212 עמודים. מחר לצרכן: 94 ש"ח

ספר שירה- לא מובן מאליו מאת עפר עציון


ספר השירים "לא מובן מאליו" מאת פרופ' עפר עציון, בהוצאת הספרים "בין סגול ובין תכלת", כולל 40 שירים המחולקים לארבעה שערים. את השירים מלווים כ-40 יצירות של ציירים וצלמים. מילים, אותן שזר המחבר, קודמות להן ומבטאות את ההקשר, כך נוצרת הרמוניה מלאה בכל דפדוף דף.
עפר הוא "איש של פעם", עובדה שבאה לידי ביטוי בשיריו. אלה נעים בין אז לבין עכשיו, כשאת כולם עוטפת נוסטלגיה וכמיהה זכה לה. המשורר מחובר לטבע ומקסמיו, הוא מעדיף את הים, את העצים ה"מבוגרים" ובעלי הניסיון, את הניצוץ שבחלום ההופך למציאות. זאת על פני הייאוש, הוויתור והרמת הידיים, המעידה על כניעה אישית ועל התייחסות יתרה לחוות הכלל. עפר, מצדו, מזמן חדל לתת דין וחשבון אודות מעשיו. הוא חותר לעשייה כשנקודת המבט שלו מן הצד היא של רואה נוכח. הוא ער לתחושותיו, אלה שהתעוררו לחיים בשנית, גם בזכות השירה, וער לרגשות האחר הנמצא מולו. עם זאת לא תמיד הוא יודע כיצד לבטא את זו ההימצאות. השיר "דל כוחי" משקף זאת נאמנה, אלא שכאן "הרמת הידיים" שונה לחלוטין, כמו גם הוויתור.

עפר עציון, (59), יליד ותושב חיפה (עם תקופות גלות ברמת-גן ובארה"ב), נשוי, אב לארבע בנות וסבא לשתי נכדות. לעפר תארים אקדמיים בפילוסופיה, בניהול, ובמדעי המחשב. מילא תפקידים מקצועיים וניהוליים בתעשיית ההייטק ובאקדמיה, וכעת הוא ראש החוג למערכות מידע במכללה האקדמית עמק יזרעאל. בשעות הפנאי מגיש תכנית שבועית ברדיו "קול יזרעאל", ומשמש כעורך ראשי של כתב העת הספרותי "בין סגול ובין תכלת".  מרבית השירים בספר נכתבו בשתי תקופות: גיל 20-15, ולאחר הפוגה גדולה, בשנים 2016-2014.

שיר מתוך "לא מובן מאליו" מאת עפר עציון

 

לאן מוביל הדרך?

 

אָמַרְתִּי: "הַדֶּרֶךְ מוֹבִיל"

תִּקְּנוּ אוֹתִי: "הַדֶּרֶךְ מוֹבִילָה"

אֲבָל בְּעֵינַי הַתִּקּוּן אֵינֶנּוּ קָבִיל

כִּי בְּעִבְרִית נִתָּן לְהִתְיַחֵס

בִּשְׁנֵי אֳפָנִים לַמִּלָּה.

 

אַחַד הָעָם כָּתַב: "לֹא זֶה הַדֶּרֶךְ"

אַלְתֶּרְמַן כָּתַב: "הַדֶּרֶךְ עוֹד רַב, רַב, רַב"       

שְׁנֵיהֶם יָדְעוּ עִבְרִית הֵיטֵב וְלֹא בְּעֵרֶךְ

וּבָחֲרוּ לְהַעֲלוֹת צוּרָה זוֹ עַל הַכְּתָב.               

 

הָאֹפֶן הַמְּקֻבָּל פָּחוֹת

חָבִיב עָלַי הַרְבֵּה יוֹתֵר

כִּי הַדֶּרֶךְ הַזֶּה מוֹבִיל

לִמְקוֹמוֹת שֶׁעֲלֵיהֶם לֹא אֲוַתֵּר.

 

לא מובן מאליו מאת עפר עציון. הוצאת הספרים "בין סגול ובין תכלת", עריכה וניקוד: טל איפרגן. 102 עמודים. מחיר מומלץ: 50 ש"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה