רשומות

יום שני, 29 במאי 2017

על ספרו של איאן מקיואן "קליפת אגוז"





גיבור ספרו החדש של איאן מקיואן הוא עובר שטרם נולד. העובר מספר לקוראים את סיפור אהבתם של הוריו, בגידתה של אימו באביו והאופן בו היא מתכננת יחד עם מאהבה לרצוח את אביו.

העובר הזעיר והחכם, גיבור טרגי בסגנון שייקספירי מובהק, סופג ידיעות רבות דרך האזנה לשיחות ומצוי במצב של תלות באימו, במצב של כלא חונק ובלי אפשרות כלשהי להתערב. אנו עוקבים דרכו אחר המאורעות, עוקבים אחר זיכרונותיו המוקדמים ומתחבטים איתו בשאלות הרות גורל וחרדים מהסיום העלול להיות נורא.

הכתיבה של מקיואן מענגת, אירונית ומלאת הומור. הגיבור שטרם נולד מצליח לספר לנו בפרטי פרטים אודות האירועים המתרחשים ולתאר את אימו היפהפייה אותה הוא חייב לאהוב אך גם חרד ממנה, לא בוטח בה ולעיתים גם שונא. אם שהיא סוג של לוליטה מפתה, מושחתת ואכזרית המתגוררת בבית שירש בעלה, בית נושן, גדול מימדים, מוזנח ומלא באשפה, אותה היא אוגרת. לבית הזה מגיע מאהבה ומסתבר שהוא אחיו של הבעל ויחד הם מתכננים לרצוח את הבעל/האח ולמכור את הבית השווה ממון רב. האב הוא משורר ומוציא לאור של ספרי משוררים שהשירה היא חייו.

" לא כל אחד נתקל בפין של יריבו של אביו במרחק של כמה סנטימטרים מאפו שלו. בשלב מאוחר זה הם היו צריכים להימנע, למעני. מתוך נימוס בסיסי, אם לא משיקולים רפואיים. אני עוצם עיניים, אני חושק חניכיים, אני מתכונן לטלטלה, נצמד אל דופן הרחם. מערבולת כזאת הייתה מעיפה את הכנפיים ממטוס בואינג. ... אני אחוז אימה שמא יפרוץ וישפד את גולגלתי רכת העצמות ויזרע במחשבותיי את תמציתו, את הבנליות שלו המקציפה. אזי, פגוע מוח, אחשוב ואדבר כמותו. אהיה בנו של קלוד" כך מתאר העובר את מפגשו עם קלוד המאהב ואני לא יכולתי שלא לחייך חיוך גדול.

לעובר יש גם דעות ברורות על העולם החיצוני ועל המקום בו יחיה " אזור עתיר זכויות של כדור הארץ- אירופה המערבית, שבעה וחופשייה ממגפות. אירופה הישישה, סקלרוטית, חביבה יחסית, רדופת רוחות, פגיעה לאיומי הבריונים, חסרת בטחון, יעד נבחר למיליוני מוכי גורל"- כל כך מדויק.  העובר תוהה על האפשרויות העומדות לפניו, מתחבט בשאלה האם כדאי שייוולד, אפילו מנסה להתאבד בעזרת חבל הטבור, אך נכשל בכך.

האם ניתן לומר על הספר שהוא ספר מתח? כן. אך הוא גם ספר טרגי- קומי. מבריק, עשיר וכובש. הקסם של איאן מקיואן, עובד גם כאן וההנאה מובטחת.

התרגום של מיכל אלפון כל כך מוצלח שכלל לא זכרתי שאני קוראת ספר מתורגם.

ספריה לעם/הוצאת עם עובד. 190 עמודים. מחיר- 82 ₪.

 
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה