רשומות

יום שישי, 11 באוגוסט 2017

"אמבר" –יצירת המופת של רוג'ר זילאזני ראתה אור מחדש ואני התמכרתי




הוצאת עם עובד עשתה מעשה גדול לטובת אוהבי רוג'ר זילאזני (כמוני, למשל) והוציאה מחדש את "אמבר" בשני כרכים שכללו את עשרת ספרי הסדרה.

הכרכים הגיעו אלי לפני כחודש ומאז כל דקה פנויה הוקדשה למרתון הקריאה. צלחתי מאושרת כ-2000 עמודים ושקעתי כליל אל עולמות אחרים של צל, תוהו, כישוף וקסם. זו אינה הפעם הראשונה שאני קוראת את ספרי "אמבר". קראתי אותם לפני שנים ואם ניתן להאשים סופר כלשהו באהבתי לספרי פנטזיה, הרי שהאשם העיקרי נעוץ ברוג'ר זילאזני שהצליח לברוא עולמות חדשים, מדהימים, מלאי קסם ובלתי נשכחים.

עבורי, חלק מהקסם של קריאה בספרי פנטזיה, שייך ליכולת שלנו לדמיין את המסופר. לראות בעיני רוחנו את המסופר, להקים לתחייה את הגיבורים ולעבור איתם את ההרפתקאות. לאהוב איתם, להתגבר על קשיים, לנצח, להפסיד, לסבול ולחוות. אין שום דבר שישווה לכך. וכשמדובר על ספרי פנטזיה כמו "אמבר" שהרעיונות שלהם מקוריים, מורכבים ומעוררי מחשבה, ההנאה היא רבה מאד.

הכרך הראשון "מלך, נסיך, יורש"- מכיל את חמשת הספרים הראשונים של הסדרה- תשעה נסיכים לאמבר, תותחי אוואלון, בסימן החדקרן, ידו של אברון וממלכות התוהו.  הכרך השני "אל מלכות האופל" מכיל את הספרים- קלפים של כליה, דמה של אמבר, בסימן התוהו, אביר הצללים ונסיך התוהו. את הספרים תרגמה מאנגלית דורית לנדס. הספרים יצאו לאור, לראשונה, בתחילת שנות התשעים ויש לכך משמעות מבחינת התרגום. שלושים שנים חלפו והשפה העברית השתנתה. התרגום, בעיניי, הוא טוב ואני אוהבת את העושר שיש בו. אך, אני חוששת שהצעירים מבין הקוראים ימצאו את התרגום מייגע ומיושן.

סיפור אמבר מסופר מנקודת מבטו של נסיך הכתר קורווין. אמבר היא עולם אמיתי המטילה השתקפויות אינסופיות של עצמה- עולמות צל, אשר בהם ניתן לחיות. מלך אמבר אוברון נעלם ובניו מנסים לתפוס את השלטון. הסכסוך בין הנסיכים והמלחמות ביניהם הם לב הסיפור. בספר הראשון סובל קורווין מאמנזיה ונלחם כדי להחזיר לעצמו את זכרונו, תוך שהוא נלחם באחיו. הפיתולים בעלילה הם רבים, אנחנו נעים בין מזימות, בריתות, יריבויות וקסמים ובין מספר אינסופי של יקומים מקבילים. למשפחת המלוכה יש את הכוח לתמרן בין העולמות השונים, להתאים אותם לצרכיהם ולשעבד את יושביהם.

זילזאני טווה עבורנו סיפור עלילתי מתוחכם מאד, מורכב, קצבי ומבריק. הגיבורים שלו אינם "טובים" או "רעים" הם בעלי אישיות מורכבת והקוראים ימצאו את עצמם תוהים במי הם תומכים במאבקים על הכתר.


"אמבר" היא יצירת מופת בלתי נשכחת, מקורית ומשפיעה. רוג'ר זילאזני זכה בפרסים רבים על כתיבתו וספריו תופסים מקום של כבוד בכל ספריה. אני מקווה ששני הכרכים של "אמבר" בהוצאת עם עובד, יגיעו לקוראים חדשים שיתמכרו, אף הם, לסיפור המופלא של המלך אוברון, הנסיך קורווין ואחיו בעולם המכושף של אמבר.


"אמבר" שני כרכים בהוצאת עם עובד. כרך ראשון- מלך, נסיך, יורש- 877 עמודים 148 ₪. כרך שני- אל מלכות האופל- 1095 ע"מ 148 ₪. תרגום: דורית לנדס. ציור עטיפות: מיכאל אפלבוים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה