רשומות

יום שני, 25 בספטמבר 2017

נוגה של נד באומן- סמים, מזימות ושנינות



ספרו השלישי של נד באומן משלב סמים, קונספירציות חובקות עולם, שנינות וקצב מסחרר. העלילה , אותה טווה באומן בכישרון לא מבוטל, מצעידה אותנו אל תרבות המאה ה-21, הכוללת מועדונים, סמים והייטק.

ראף, הוא צעיר לונדוני בן 22, חובב סמים ומסיבות. אנחנו פוגשים אותו במכבסה לונדונית ושם הוא פוגש את נערת חלומותיו ומתוודע לסם חדש. "נוגה" שמו. הסם כובש את סצנת המסיבות בלונדון, אך אף אחד אינו יודע מהיכן הגיע.

ראף, הסובל מהפרעת שינה נדירה, מבלה את לילותיו במסיבות מחתרתיות, מתפרנס מטיפול בכלבה השומרת על משדר רדיו פיראטי ומשתמש בסמים באופן תדיר. הוא מגלה שחברו הטוב נעלם ונראה לו שאנשים נוספים נחטפו ע"י אנשים במכוניות לבנות וחרישיות. הוא מנסה לגלות היכן חברו ונסחף אל עולם קונספירטיבי של מזימות ויצרים הקשורים לחברת כרייה אמריקאית. תוך כדי, הוא נתקל בשועל נוסע באוטובוס, מתאהב בנערת החלומות אותה פגש במכבסה ומתוודע לשימוש שעושים במידע אותו מוציאים מהרשתות החברתיות.

באומן נהנה לפזר בספר פריטי מידע וטריוויה ולהוכיח את בקיאותו הרבה בנושאים הללו. אבל, נראה לי שהתלהב מדי ואפשר היה לקצץ במונחים הללו שלא ממש קידמו את העלילה. לעיתים, משתמש באומן במונחים באופן אירוני המעלה חיוך כמו ההסבר שנותנת נערתו לאחר שהם מקיימים יחסי מין בנוגע להשפעות הורמון האוקסיטוצין.

הקצב של הסיפור מהיר מאד, מפותל וקופצני ולדעתי בא על חשבון הדמויות שאינן עמוקות מספיק. אך, הפיצוי הוא בכתיבה החכמה והמחויכת.

זה אינו סיפור מתח במתכונת הידועה. זה גם לא בדיוק רומן. אבל, לא חייבים לתת הגדרות. בעיניי, סיפור עכשווי העוסק בנושאים המעסיקים היום את כולנו כמו- הרשתות החברתיות, סמים והשתלטות התאגידים על העולם.

נד באומן נולד בלונדון ב-1985 ולמד פילוסופיה באוניברסיטת קיימברידג'. הרומן הראשון שלו מתאגרף חיפושית זכה בפרס גילדת הסופרים בבריטניה ובפרס גולדברג. ספרו השני תאונת השיגור היה מועמד לפרס בוקר. ב-2013 היה הצעיר ביותר ברשימת עשרים הסופרים הצעירים הטובים ביותר בבריטניה בעשור האחרון, של המגזין גרנטה.

"נוגה" מאת נד באומן. הוצאת "עם עובד" 270 עמ'. מחיר- 84 ₪.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה