רשומות

יום שבת, 11 בנובמבר 2017

סקירת הספרים שליוו אותי בחופשתי באילת


אין חופשה באילת ללא ספרים. זו ההזדמנות לקרוא בשלווה ובלי הפרעות. אני שומרת לי במיוחד ספרים אותם אני רוצה לקרוא בנסיעה ובחופשה. מה לקחתי איתי הפעם? ספר מתח של גרג הורביץ, ספרי פרוזה של ליאן מוריארטי ואוליביה בורדו וקובץ סיפורים קצרים של בועז יזרעאלי. את ספר המתח בלעתי תוך כדי נסיעה והשאר בנחת ליד הבריכה.
אתה הבא בתור מאת גרג הורביץ


ספר מתח מצוין, סוחף, מפתיע ומהנה. היה לי קשה להפסיק לקרוא ותוך 4 שעות סיימתי ובלי לדלג על שום שורה!
גיבור הספר הוא מייק וינגייט. בגיל 4 ננטש על ידי אביו בגן משחקים וגדל במשפחת אומנה. שנים חיכה שאביו יחזור לקחת אותו כפי שהבטיח, אך זה לא קרה. זיכרונותיו מהוריו ומתקופת חייו איתם אינם רבים ומקוטעים. מייק גדל להיות אזרח לתפארת. הוא בעל חברת בנייה מצליחה, אב לבת מקסימה ונשוי באושר לאנאבל. השגרה המאושרת נקטעת כאשר טיפוסים מאיימים מתחילים לעקוב אחריו ולנסות לברר אודותיו פרטים.
מייק מדווח עליהם למשטרה ונראה כי שהמשטרה מתעניינת יותר בעברו המעורפל מאשר בהגנה על משפחתו. כשלא נותר לו איש שיוכל לבטוח בו, הוא פונה אל שֶפּ חברו היחיד מתקופת שהייתו במשפחת האומנה. שפ הוא פורץ מומחה, עבריין מסוכן שיעשה הכל למען חברו. ביחד, פועלים שניהם לעשות מה שנחוץ כדי להגן על מייק ועל האנשים שהוא אוהב מפני חורשי רעתם –  אויבים מסתוריים שמניעיהם אינם ברורים, אך מידת נחישותם לפגוע בו אינה מוטלת בספק בעקבות ההודעה שהם משאירים לו: אתה הבא בתור...
העלילה מסחררת, מהירה מאד ומותחת מאד. גרג הורוביץ יודע היטב איך לבנות מתח ולהשאיר את הקורא בציפייה לדף הבא. הוא זה שכתב את ""פרויקט "X" המצליח שהפך להיות רב מכר עולמי.. ספריו מתורגמים לעשרות שפות בכל העולם ומופיעים דרך קבע ברשימות רבי-המכר. שני ספרים נוספים שלו, "פרויקט X" ו"האיש משומקום", יצאו אף הם בהוצאת "דני ספרים" והזניקו במהירות את הורביץ לתודעתם של הקוראים בארץ.
"אתה הבא בתור" מאת גרג הורביץ. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים", 519 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il .

מה שאליס שכחה מאת ליאן מוריארטי



ספר קליל, מהנה לקריאה ובדרכו תומך באופטימיות במוסד הנישואין. מה שלא כל כך שיגרתי בתקופה זו של אינסטנט נישואין ואינסטנט גירושין.
גיבורת הסיפור היא אליס שמאבדת הכרתה בחדר הכושר וכשהיא מתעוררת מסתבר שאיבדה עשור שלם מחייה. היא בטוחה שהיא בת 29, מאוהבת בבעלה הטרי ובהריון עם ילדה הראשון. היא אינה זוכרת את מה שקרה בעשור שאחרי.
בבית החולים מגלים לה שיש לה כבר 3 ילדים, היא נפרדה מבעלה ויש לה חבר חדש. אליס לא מצליחה להיזכר בכך. היא משוחררת לביתה והרופאים מבטיחים לה שזיכרונה ישוב אליה. היא לא מבינה כיצד בעלה האוהב הפך עוין כלפיה וכיצד נעלמה האהבה.

אליס מתמודדת באומץ עם אובדן הזיכרון, מתלהבת מגרסתה החדשה כאישה מטופחת ורזה, הלובשת בגדי מעצבים ומצליחה לעמוד בכל המשימות המוטלות עליה. זאת, לעומת הגרסה הקודמת המפוזרת יותר, השלווה והאוהבת של עצמה.

במקביל לסיפורה של אליס אנו מתוודעים לסיפורה של האחות המנסה במשך שנים להיכנס להריון ונכשלת בכך. היא נמצאת בטיפול פסיכולוגי וכותבת מכתבים למטפל שלה ובו מספרת על חייה, הקשר עם אחותה והריחוק שנוצר ביניהן.

במקביל, אליס עושה מאמצים להתקרב לאחותה ולבעלה. מגלה דברים חדשים על עצמה והזיכרונות צצים אט אט.
מוריארטי  מעבירה בסיפור מסר של בחינה מחודשת של האפשרויות העומדות בפנינו וההזדמנות לתקן טעויות. בחינת העבר מזמנת לנו ראייה אחרת ופותחת דלתות נוספות. אופטימי מאד.

"מה שאליס שכחה" מאת ליאן מוריארטי. מאנגלית: אביגיל בורשטיין. הוצאת כנרת, זמורה ביתן- מוציאים לאור, 415 עמודים. מחיר לצרכן 96 ₪.

ככה החיים יפים מאת אוליביה בורדו



הספר מספר את סיפור אהבתם של לואיז וג'ורג, אהבה סוחפת כל, פנטסטית ולא שגרתית. בנם, מספר בדיעבד את סיפור אהבתם ואת סיפור ילדותו בבית שהיה מלא במוזיקה, ריקודים וטירוף.

סיפור האהבה מסתיים בטרגדיה. אך בדרך המשפחה האקסצנטרית חיה באופן יוצא דופן ומלהיב, תוך שהבעל זורם עם כל בקשותיה של אשתו. יש להם בבית ציפור אקזוטית גדולה הנקראת "מדמואזל אין בה צורך" אותה גוררים לכל מקום. הבית מלא אורחים ואירועים. צלילי "מיסטר בוג'נגלס" של נינה סימון מתנגנים ללא הרף, תוך כדי ריקודים. החיים אינם צפויים ומרתקים עד לסיום העצוב.

ספר מעניין, שונה ובעל קסם. לא נפלתי שדודה אבל נהניתי מדרך הסיפור ומהייחודיות שלו. זה ספר הביכורים של המחבר שקיבל מכתבי סירוב מכל ההוצאות הגדולות, למעט הוצאה אחת קטנה שהאמינה בו. האמונה השתלמה כי הספר היה רב המכר המצליח ביותר בצרפת בשנה שעברה ונמכר בעשרות ארצות. מיד עם צאתו זכה לביקורות אוהדות וזכה בפרסים.

ככה החיים יפים מאת אוליביה בורדו. תרגום: אביגיל בורשטיין, הוצאת כנרת, זמורה ביתן מוציאים לאור, 128 עמודים. מחיר: 82 ₪.

ברכת התנינים מאת בועז יזרעאלי



את קובץ הסיפורים של יזרעאלי השארתי לסוף ומדוע? כי סיפוריו מלווים אותי כבר ימים ארוכים. סיפורים קצרים ומיוחדים של סופר ישראלי מצוין ולא מוכר מספיק.

הסיפורים שלו מכאיבים ממש. אחרי כל סיפור הייתי צריכה הפסקה כדי לחשוב ולעבד לעצמי את מה שהתרחש. הסיפורים הדהימו אותי באופן שבו הצליחו להביא את קולם של אנשי השוליים. הסיפור הראשון עוסק ביומו הראשון של הומלס. והוא ריאליסטי ואמיתי כל כך שאי אפשר שלא להישאב לתוך העולם התלוש, המנוכר, העצוב של גיבורו. אחרי הסיפור הזה, לא יכולתי להמשיך לקרוא עד כדי כך נגע בי והשפיע. וכך גם שאר סיפורי הקובץ המצליחים לגעת באומללות ובכאב.

חלק מהסיפורים לוקחים אותנו לארץ אפריקאית לא מזוהה לבריכת תנינים השייכת לשגריר סקנדינבי, לאי בתאילנד ולקטמנדו בירת נפאל. בחלקם מצאתי הומור דק וסרקזם. הגיבורים הם, בדרך כלל, חסרי שורשים, מכורים לסמים או אנשי שוליים. המחבר מצליח להביא את קולם ללא שיפוטיות ובאופן אמין למרות הסיטואציות ההזויות בהם הוא מציב אותם ותוך כדי כך מבין הקורא את אזלת היד של הממסד.

אי אפשר לומר "אהבתי" על קובץ הסיפורים הזה כי זה כל כך יותר מכך. אלו סיפורים נוגעי לב, מרשימים, חזקים, בלתי נשכחים.

הקובץ  מכיל סיפורים חדשים וישנים.

ברכת התנינים מאת בועז יזרעאלי. הוצאת עם עובד- ספריה לעם. 284 עמודים. מחיר: 82 ₪.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה