רשומות

יום שלישי, 17 באפריל 2018

על שלושה ספרי מתח – מאתרת הילדים, 13 דקות ופשעים בלבן



ספרי מתח תמיד משכו אותי. ספר מתח טוב הוא חידה שצריך לפענח, ללכת בעקבות הרמזים ולהגיע לפתרון לפני הסיום. תנו לי ספר מתח ועזבו אותי למשך שעתיים- שלוש. דרך מצוינת להיעלם קצת ולצלול לעולמות אחרים. הפעם, שלושה ספרי מתח, את כולם כתבו סופרות שעושות עבודה מצוינת. רנה דנפלד עם "מאתרת הילדים"- סיפור בתוך סיפור. מפתיע ומצמרר. שרה פינבורו עם "13 דקות" – על עולמן הערמומי וההרסני של בנות נוער ואילנה רבאו- פרידמן עם "פשעים בלבן" על קבוצת סטודנטים הנקלעים לתסבוכת מסוכנת.

מאתרת הילדים מאת רנה דנפלד



ספר מותח מאד, נוגע בנושאים המעוררים אימה בלב כולנו, חטיפת ילדים ופדופיליה. העלילה מתמקדת בנעמי-חוקרת פרטית העוסקת באיתור ילדים שנעלמו. בילדותה, היא הייתה ילדה שנחטפה אך זיכרונותיה מתקופה זו נמחקו כליל. כעת, כאשר היא מנסה לאתר עוד ילדה שנעלמה, היא חוזרת אל עברה שלה. סיפור בתוך סיפור.

לפני שלוש שנים נעלמה מדיסון קאלבר כשיצאה עם הוריה לבחור עץ לחג-המולד ביערות אורגון. היא אמורה להיות בת שמונה היום – אם היא שרדה. הוריה של מדיסון, הבטוחים שמישהו חטף את בתם האהובה, פונים בייאושם אל נעמי, בלשית פרטית עם כישרון יוצא דופן לאיתור ילדים שנעלמו. נעמי, הידועה הן על ידי המשטרה והן על ידי ההורים שאת ילדיהם גילתה בעבר כ"מאתרת הילדים", היא תקוותם האחרונה.

חיפושיה של נעמי לוקחים אותה אל היערות הקפואים והמסתוריים של צפון-מערב ארצות-הברית, ובה בעת מחזירים אותה אל עברה שלה – עבר המורכב מרסיסי זיכרונות בלבד. היא מסוגלת להיכנס אל מוחם של ילדים כמו מדיסון, כי היא עצמה הייתה פעם ילדה שנעלמה.

העלילה נעה לסירוגין בין ניסיונות האיתור של נעמי ובין סיפורה של מדיסון, הילדה שנעלמה. 2 קולות המקדמים את העלילה לסופה המפתיע.

כאמור, הנושאים בהם עוסקת הכותבת מפחידים- חטיפה ופדופיליה. הכותבת מצליחה לעסוק בהם מזוויות מפתיעות, להביא את המורכבות, את יכולת ההישרדות של בני אדם. 'תסמונת סטוקהולם' מודגמת כאן באופן מעורר מחשבה. רנה דנפלד מאמינה באופטימיות, בתקווה וביכולת האנושית לעבור אירועים מחרידים ולשרוד אותם.

רנה דנפלד היא סופרת רבי-מכר, עיתונאית ובלשית פרטית מורשית. ספר הבכורה שלה, The Enchanted, יצא ב-2014 וזכה בפרסים רבים ובהערכה גורפת. היא כתבה בניו-יורק טיימס ובפילדלפיה אינקוויירר. היא חיה בפורטלנד, אורגון, עם שלושת ילדיה, כולם מאומצים.

"מאתרת הילדים" מאת רנה דנפלד. מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת "דני ספרים". מחיר לצרכן 94 ש"ח, 267 עמודים. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il  

13 דקות מאת שרה פינבורו



ספר מתח העוסק בעולמן של קבוצת נערות מתבגרות. ספר עכשווי מאד, ריאליסטי ובלתי צפוי. הסיפור מסופר באופן מקורי, דרך קטעי יומן, שיחות ס.מ.ס, ומחשבותיהן של הנערות. הכותבת מצליחה להביא את קולותיהן באופן אמין ואמיתי.
העלילה נפתחת במציאת נערה חסרת הכרה בנהר על ידי בחור שיצא לטייל עם כלבו. הנערה נמשית מהמים ומצליחים להציל את חייה. לנערה קוראים נטשה והיא לא זוכרת כיצד היא הגיעה אל לב הנהר הקפוא באותו לילה, אבל היא יודעת דבר אחד – זאת לא הייתה תאונה והיא לא ניסתה להתאבד. שתי החברות הכי טובות שלה מתנהגות מוזר, ונטשה פונה אל בֶּקה, החברה הטובה שהיא "זרקה" לפני שנים כאשר היא עצמה הפכה לפופולרית, כדי שתעזור לה לגלות את האמת. נטשה בטוחה שחברותיה אוהבות אותה, אבל האם זה אומר שהן לא ניסו להרוג אותה?
בדרך לפענוח התעלומה מתגלה לקוראים עולמם של בני הנוער והוא אכזרי וקשה. סמים, סקס, חרמות, בגידות, התנשאות ורוע. שרה פינבורו, מציגה לנו עולם רווי מניפולציות, שקרים וכאב. ואם זו מראה לבתי הספר התיכוניים, הרי שלהיות היום בן נוער בבית ספר זו חוויה קשה ביותר.
העלילה מפתיעה ובעלת פיתולים והאמת מתגלה מאוחר.  
שרה פינבורו היא סופרת מוערכת ועטורת פרסים. ספרה הראשון, Behind Her Eyes, היה רב-מכר של ה'ניו-יורק טיימס' וזכה לשבחים מסופרים כמו סטיבן קינג והרלן קובן. חברת 'נטפליקס' רכשה את הזכויות לספר 13 דקות ותהפוך אותו בקרוב לסדרת טלוויזיה. פינבורו חיה בלונדון.

"13 דקות" מאת שרה פינבורו. מאנגלית: חגי שור, הוצאת "דני ספרים". מחיר לצרכן 98 ש"ח, 416 עמודים. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il 

"פשעים בלבן" מאת ד"ר אילנה רבאו-פרידמן


רומן מתח רפואי. בספר שישה סיפורים שעלילתם מתרחשת בין כתלי בית החולים בו לומדים ובהמשך עובדים גיבורי העלילה. אירועים פליליים בתחום הרפואה מתרחשים לאורך שנים.

עלילת הפרק הראשון של הספר שנקרא "שתיקת המתים" החלה בשנת הלימודים הראשונה. במסגרת לימודי האנטומיה מנתחים הסטודנטים גופות. אמנון הפנה את תשומת לבו של דורון, בן זוגו לנתיחה, לצלקת קטנה ועדינה מתחת לפטמת שד שמאל של גופת הגברתן המקועקע שניתחו. דורון התייחס בזחיחות להערותיו של אמנון, אולם כשמתגלות גופות נוספות עם ממצאים דומים, מתגייסת קבוצת סטודנטים לעזרת אמנון ודורון בניסיון להבין פשר "ניתוחים פלסטיים" אלה. פרופסור הורביץ ראש החוג לאנטומיה, שנתון לסחיטה של אנשי העולם התחתון בשל סוד בעברו, מספר לסוחטיו על הסטודנטים הרחרחניים, שרשרת תאונות מסתוריות מתרחשת ומסכנת את חייהם. כניסתו של רב פקד קראוס לתמונה נותנת לסטודנטים כלים להמשך חקירתם והגנה חלקית. פענוחה המפתיע של התעלומה, הלבנת גופות נרצחים בחדר האנטומיה, גורם לסטודנטים להתפקח ולהבין שגם במקצוע נאור יתכן צד אפל.
        
לאור הצלחת הסטודנטים בפענוח פרשת הלבנת גופות הנרצחים, מבקשת המשטרה את עזרתם בחקירה נוספת שמתרחשת בבית החולים. על כך בסיפור "סחר איברים", שבו שיתוף פעולה חוצה גבולות בין מוסקבה ותל-אביב גורם למותם של חולים חפים מפשע. בסיפור "המחלקה הכירורגית" נחשפים אמנון ודורון לפוליטיקה ולאינטריגות בין אנשי הסגל. הסיפור "המחלקה הכירורגית" מספר על רופאים שמוכנים לרמוס אחרים ובסופו של דבר לבצע מעשים "פליליים" כמו לזהם את ניתוחי הקולגה כדי שניתוחיהם יהיו מוצלחים יותר. הסיפור "רפואת טרור" מתרחש בחלקו  בקפריסין וכוללת גם פעולת חיסול של המוסד. בסיפור "רפואה תעופתית" לצד פעולות חילוץ נועזות, מתרחשות עבירות מפתיעות. את הספר מסכם הסיפור "המחלקה הפסיכיאטרית" בראשותו של פרופ' דוידי שמציג את סיפור תעלומתה של אמנית שאושפזה בכפיה ולבסוף התאבדה.

הסיפורים מעניינים אך, לטעמי, התיאורים סטראוטיפיים ומשמימים. העתודאית "חתיכה משגעת" מדריכת חי"ר "קשוחה אמיתית"  דורון נראה "חיוור כמת". כל אלה יוצרים דמויות פלקטיות ופוגמים בהנאה מהקריאה.

ד"ר אילנה רבאו-פרידמן, רופאת נשים המתמחה בגניקולוגיה, ייננית וסופרת. ילידת הארץ, מתגוררת בהרצליה פיתוח.

"פשעים בלבן" הוא ספרה השלישי של ד"ר אילנה רבאו-פרידמן. ספרה הראשון "בדרכה שלה" (צמרת, 2015) הוא אלגוריה להתבגרות המדינה. דרך סיפורם של שלשה דורות-דור ההורים, דורה היא ודור ילדיה מתארת המחברת את החיים רווי האדרנלין בישראל. הספר תורגם לאנגלית וזכה לביקורות אוהדות. ספרה השני "המתמחים" (צמרת, 2016) הוא ספר מתח המתאר חקירה סבוכה של העלמות חומרים נרקוטיים מחדר ניתוח וכולל 'קרב מוחות' סוער בין חוקר מיומן, איש מוסד לשעבר וגנב מתוחכם.

בימים אלה שוקדת אילנה על הספר הרביעי שלה, שיהיה הפעם ספר לילדים.

"פשעים בלבן" מאת ד"ר אילנה רבאו-פרידמן. הוצאת הספרים "ספרי ניב", 285 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים הדיגיטליות באינטרנט.

                       


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה